Till att börja så skulle jag testa med att ansluta disken på en IDE-kabel för att se om den fungerar. För jag har väl förstått dig rätt att du inte vet om den fungerar? (För att vara på den säkra sidan lossa alla IDE-kablar och ström kablar förutom på den som innehåller OS:et osså kopplar du inte disken på den andra IDE-kanalen.)
Jag har en fråga som gäller hårddiskar. Jag har fullt på mina båda IDE-kanaler och vill nu ansluta en till IDE-disk på 120 GB. Jag vet inte om disken funkar så att köpa ett IDEcontroller kort känns onödigt om nu disken inte funkar. Jag har däremot två SATA-kanaler på mitt moderkort och omkopplare man sätter på hårddisken som gör att man kan ansluta en IDE-disk till SATA-uttagen. Jag har intsallerat allt enligt manual men får inte disken att fungera. Måste jag kanske göra några inställningar i BIOSen?
Mitt moderkort är ett ABIT BE7-S. Disken jag vill ansluta är en Maxtor och adaptern jag hade tänkt att använda är en ABIT-tillverkad adapter med namnet ABIT SERILLEL Converter.
Finns det någon som försökt sig på detta förrut och som kan ge mig lite tips och råd för att få skiten att fungera?
Jag kan tillägga att disken inte är jumprad som master utan är som slave. Ska disken kanske stå som master? Jag vill dock fortsätta boota från den primära IDE mastern.
Tacksam för svar så fort som möjligt.