Finns det några mac veteraner här inne? :e Jag är på jakt efter en ny liten, enkel och tyst dator. Tanken är att den skall vara placerad i köket och användas av alla för enklare sysslor. Så som att kontrollera sin mail, surfa, lyssna på musik och kanske någon dvd-film. Och har fastnat på just mac mini. Någon här som skulle kunna hjälpa till och reda ut några frågetecken som kvarstår?
Någon som vet om den låter mycket?
Kan man köra en Mac (mac mini) 24/7 utan att man får problem med att den blir slö?
Hur lång uppstart har den eller finns det vänte- eller viloläge som gör att man snabbt kan väcka datorn till liv?
Finns det möjlighet att ha olika profiler? Så att olika användare får egen mail?
Går att problemfritt ansluta till vår trådlösa router och dela nätverk med windows burkar?
Eller har ni något annat tips som kan passa för detta?
Macveteran vetekatten, men kört Mac i över två år och är än så länge väldigt nöjd, ett av mina mer lyckade tekniska inköp.
Om den låter mycket tror jag inte, har ingen egen men Apple brukar vara bra på att göra tysta burkar.
Kan man köra en Mac (mac mini) 24/7 utan att man får problem med att den blir slö?
Nja, tanken är väl så, men jag åker nog på att starta om min en-två gånger i månaden. Men å andra sidan har jag oftast runt 20 program igång samtidigt samt datorn igång dygnets alla timmar.
Hur lång uppstart har den eller finns det vänte- eller viloläge som gör att man snabbt kan väcka datorn till liv
Uppstart (från helt avstängd) går fort, någon minut kanske. Viloläge går min dator ner i på en kanske 5 sek. Uppstart från viloläge går så pass fort att jag knappt hinner fälla upp locket på min bärbara powerbook innan datorn är igång med full kapacitet. Toknöjd!
Finns det möjlighet att ha olika profiler? Så att olika användare får egen mail?
Ja visst. Antingen ställer du in att enbart en kan vara inloggad samtidigt, eller att flera konton kan vara aktiverade samtidigt, dom kallar det snabb användarbyte eller nått sånt. Se film http://www.apple.com/se/macosx/theater/fastuserswitching.html
Går att problemfritt ansluta till vår trådlösa router och dela nätverk med windows burkar?
Ja, den hittar automatiskt, du väljer och skriver i lösenord. Dela filer och internet med andra datorer, även windows funkar.
Finns det några mac veteraner här inne? :e Jag är på jakt efter en ny liten, enkel och tyst dator. Tanken är att den skall vara placerad i köket och användas av alla för enklare sysslor. Så som att kontrollera sin mail, surfa, lyssna på musik och kanske någon dvd-film. Och har fastnat på just mac mini. Någon här som skulle kunna hjälpa till och reda ut några frågetecken som kvarstår?
Någon som vet om den låter mycket?
Hur lång uppstart har den eller finns det vänte- eller viloläge som gör att man snabbt kan väcka datorn till liv?
Eller har ni något annat tips som kan passa för detta?
Mac är inte känt för att ligga på några höga och störande ljudnivåer, likaså gäller självklart mini-modellerna. Den som jag hade var väldigt tyst och gjorde inte mycket liv av sig.
Jag minns inte riktigt hur lång tid det tog att starta den, men det var inte något som jag hade några större anmärkningar på. Viloläget är ju dock att rekommendera om du känner behov av ett väldigt snabb uppstart.
Skaffa minst 1GB i internminne så ska det inte vara några problem.
Du kan ha flera olika användarkonton och profiler i Mail, ja.
Anslutning till router och delning i Windows-nätverk ska inte vara problem.
Jag som var så noga när jag valde forum :r, stirrade mig bara blind på att det stod "OS & Programrelaterade forum" högst upp...
Tack för era svar. Det blev en mac mini så nu e det bara till att vänta. Tråkigt att apple-store har så dåliga leveranstider bara, 13-15 december för att få tangentbord och mus x(
Någon som har tips på bra widgets för svensk webbradio eller webbtv? :)
Mac-mini körs med Core 2 Duo nu va? Eller de kanske inte har kommit än. Vet bara att jag läst något om det. :)
Ska du ha macen i köket så kanske du även ska tuna in tv på den? I så fall är tvinfo.se's tv-widget ett måste. ;)
Tyvärr har Apple valt att inte uppdatera den till Core 2 Duo ännu, men förhoppningsvis så kommer det inom en snar framtid. Uppdateringsfrekvensen brukar väl normalt sett vara 6 månader.
Tyvärr har Apple valt att inte uppdatera den till Core 2 Duo ännu, men förhoppningsvis så kommer det inom en snar framtid. Uppdateringsfrekvensen brukar väl normalt sett vara 6 månader.