webForumDet fria alternativet

probldatorn startar inte

Datorhårdvara

11 svar · 3 181 visningar · startad av webtomten

Medlem sedan apr. 20003 424 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har en dator som är ca 3 år gammal. Som inte startar längre. Processor fläkten går i gång alla lampor lyser. Funkar att köra in och ut Cd-romen. Men jag får ingen bild till skärmen så jag vet inte om moderkortet startar.

Har provat 2 olika grafik kort.

Är det någon som skulle kunna ge mig lite tips på vad det kan vara? Är det moderkortet som är dött?

Och ifall det är moderkortet finns det någon som skulle kunan hjälpa mig att hitta ett moder kort med Intel socket 478 och chipset 845E+ICH4 hittar inte det chipset någon stans :(

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

845E e vanligt som attans ... msi körde med de en massa ...

men piper datorn något ... om den inte piper är de sanorligt cpu eller moderkort.

testa o ryck ur grafikkort eller minne o se om den beter sig anorlunda

Jag har kollat både
https://www.komplett.se och https://www.dustinhome.se men hittar inget 845E :(

Datorn piper ingenting och lampan som ska lysa och blinka på datorn tänder sig inte :(

varför skulle dom säjla gamla grejjer?

nått du kan göra e o öppna datorn o kolla kondensatorerna så dom ser ok ut
Msi hadde en massa problem där dom sprack..

vet du inte vad en kondensator är så är det dom stora runda sakerna som ser ut som batterier ...o har ett kors i toppen... kolla om dom buktar ut eller har spruckit

Hej!

Jo jag vet allt vad kodensatorerna är. Och dom är hela.

Så eftersom jag inte kan få tag på moderkort med 845E sockeln kan jag lika gärna köpa nytt moderkort och processor då eller?

I så fall finns det någon som har lust att komma med förslag på ett moderkort och en processor max 1000-1500:- tror jag. Helst inte AMD

Har ingen lust att lägga hur mycket pengar som helst på den burken då jag nyss har köpt en ny dator. Men jag vill ju att det ska fungera ändå.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Du behöver inte ha samma chipset för att dina gamla komponenter ska passa. Har du en högtalare kopplad till moderkortet (så att du kan höra ev. felkoder) och har du testat att nollställa CMOS?

Ska du köpa nytt för en så pass liten summa ger AMD mest för pengarna, så jag förstår inte varför du inte vill ha det?

Hmm hur nollställer man CMOS? :r

Så om jag kopplar in högtalare till högtalarutgången på datorn så skulle jag kunna höra vad som är fel? Hur vet jag vad dom olika ljudena betyder?

Nja jag kan allt tänka mig AMD också men jag vill helst ha Intel.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Läs manualen. :i Det brukar röra sig om att flytta en bygel på moderkortet och ta ur batteriet.

På vissa moderkort kan det fungera att få ut felkoder via inbyggda ljudkortet, men troligtvis måste du ha en "PC-speaker" som kopplas till ett särskilt uttag på moderkortet.

Intel är sämre i "din" prisklass, förstår inte varför du hellre vill ha sämre? :q :o Men skitsamma...

aha men PC speakern är ansluten på sin port iaf men den ger inget ljud ifrån sig alls :( Men jag ska läsa manualen och se om jag hittar något annat stället man kan plugga in den på.

Jo men jag har alltid varit en INTEL tönt :P Men visst är AMD bättre i den prisklassen så kan jag allt köra på det med :)

du har en jumper som heter typ Jbat eller jbt1 eller liknande
flytta den ett snäpp när datorn är avstängd sen flyttar du tillbaka den UTAN att starta datorn ...
Lyckas du inte så plocka ur batteriet o sätt tillbaka o starta sen

hjälper inte :( Samma sak ändå. Fläktar m.m. går igång men inget mer.

Inte äns Power Led lampan tänder sig.

plocka ur allt ur datorn förutom minne grafik
bort me alla kort o hårdiskar o floppy osv kolla om den beter sig anorlunda nu.

testa o dra ur grafikkort o kolla
testa o dra ur minnena o kolla

Piper den inte då så är de moderkort eller cpu, vpu dör nästan alldrig så 80%chans att de e moderkortet då

319 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
184 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
184 ms — ändringar (db)