webForumDet fria alternativet

Core 2 Duo, bäst även för spel?

Datorhårdvara

10 svar · 565 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Hej,
Ska hjälpa en bekant att sätta ihop en dator och vad jag har förstått så är det Core 2 Duo som gäller idag? Tomshardware visar ju rätt imponerande grafer där Core 2 Duo ligger i topp, men hur är det, gäller även denna processor för en dator som är mest tänkt för spel? Eller ska man köra en AMD då istället? Är ute efter en stabil, kraftfull men prisvärd processor och har väl i princip bara tittat på Core 2 Duo (då mest E6600) men jag kanske har snöat in mig? Jag är väl mest ute efter go eller no-go vad gäller Core 2 Duo för en speldator. Om inte, så undrar jag givetvis vilken processor som är bättre.

Medlem sedan juli 20011 129 inlägg

Jag har också varit inne i samma tankar, och E6600 är absolut den som verkar vara mest prestanda för pengen.
Enl tomshardware och xbitlabs så ligger ju E6600 i topp även för spel. I alla fall om vi ska prata rimlig summa att lägga ut för en processor.

Jag tror inte du är fel ute.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Kör på E6600. AMD har ingenting att sätta emot.

Krävs det något speciellt av nätaggregatet? Core 2 Duo ska väl dra lite ström vad jag förstår. Räcker det med ett 350Ws Antec Smartpower om man har ett Sapphire X1950Pro i också (i övrigt standardkomponenter, 1 SATA-hårddisk t.ex.), Eller ska man köra på Antecs 400W:are? Eller rentav en TruePower II 430W? Att spara in pengar är viktigt men samtidigt vill jag inte riskera att den har problem att driva burken.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

På jobbet har jag en Pentium D, har kollat en del men aldrig riktigt fattat skillnaden mellan Core 2 Duo!? Skaplig prisskillnad iaf. Och skillnad på FSB...

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Gein skrev:

Krävs det något speciellt av nätaggregatet? Core 2 Duo ska väl dra lite ström vad jag förstår. Räcker det med ett 350Ws Antec Smartpower om man har ett Sapphire X1950Pro i också (i övrigt standardkomponenter, 1 SATA-hårddisk t.ex.), Eller ska man köra på Antecs 400W:are? Eller rentav en TruePower II 430W? Att spara in pengar är viktigt men samtidigt vill jag inte riskera att den har problem att driva burken.

Känner inte till specifikationerna, men Antec brukar aldrig vara dåligt. Så 350 watt lär räcka utan problem. :) Rekommenderar dock Seasonic S12 istället.

Danny skrev:

På jobbet har jag en Pentium D, har kollat en del men aldrig riktigt fattat skillnaden mellan Core 2 Duo!? Skaplig prisskillnad iaf. Och skillnad på FSB...

Pentium D är en dual core-processor som bygger på Netburst, dvs. samma arkitektur som Pentium 4. En skitprocessor, med andra ord. Det är därför som den är så prisbillig.

Core-processorerna spelar i en helt annan liga.

Eller kan detta vara ett alternativ? http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099443
Kostar lika mycket som ett TruePower fast den klarar 600W. Jag vill vara säker på att det inte blir strul med strömförsörjningen.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

muskot skrev:

Känner inte till specifikationerna, men Antec brukar aldrig vara dåligt. Så 350 watt lär räcka utan problem. :) Rekommenderar dock Seasonic S12 istället.

Jag med. :)
Jag kör f.n. med ett Seasonic S 430 W och det funkar klockrent. Tyst är det också, plus att det Seasonic generellt tillhör det övre segmentet som levererar på en stabil nivå. Det tycker komponenterna om.

Ang. processorn håller jag med muskot till 100%. Core 2 Duo är det enda rätta i dagens läge. Inge tvivel här inte!
När jag köpte ny dator (C2D) var alla¹ tester eniga; AMD har inte mycket att sätta emot Intels nya CPU-serie. AMD ser ut att gå en tuff period till mötes...

¹ Alla som jag kom över iaf, vilket var en del...

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

muskot skrev:

Pentium D är en dual core-processor som bygger på Netburst, dvs. samma arkitektur som Pentium 4. En skitprocessor, med andra ord. Det är därför som den är så prisbillig.

aha... ja jag tänkte skriva att det är som den första dubbelkärnevarianten dom kom med, det var ju rätt kasst...

men ok... då är jag med...

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Om man jämför Cure2 Duo med Pentium D så presterar en 1.86Ghz Core2 Duo bättre än en 3.7Ghz Pentium D.

muskot skrev:

Jag vet att du rekommenderar Seasonic S12 :) Det gör jag med, tycker dom är grymma men i detta fall är dom tyvärr lite för dyra. Får bli en Antec på 400W tror jag.

280 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)