webForumDet fria alternativet

Krångel med fläkt till bärbar

Datorhårdvara

11 svar · 1 653 visningar · startad av Type

Medlem sedan mars 20021 239 inlägg
Frågan#1

Hejsan!
Nu behöver jag verkligen hjälp...

Min bärbara hp-dator (HP Pavilion dv1000) har en fläkt på undersidan som har slutat att snurra...

Problemet är att jag inte vet vad som är fel... Datorn är lite drygt ett år gammal. Datorn fungerar som vanligt så när som på en usb-port som krånglar... Jag har dock tre stycken så det problemet är inte så stort...

Hur stor chans är det att fläkten är trasig och behöver bytas ut och hur gör man då det? Jag har aldrig öppnat en bärbar dator och vet inte hur det funkar alls... Går det att testa fläkten på något sätt? Om det inte är fläkten vad kan det då vara? Man märker att datorn blir tokvarm när den stått på ett tag....

Var köper man en ny fläkt till en bärbar dator?

Tacksam för snabba svar då jag har planer på att fixa datorn relativt snart... Behöver datorn och vill inte jobba med den när fläkten inte fungerar...

/red
Jag har ingen garanti kvar så ur den synvinkeln kan jag slita upp datorn bäst jag vill... Funderar på att försöka skruva upp den lite.. är det svårt att pilla i en bärbar? Jag har bara arbetat med stationära tidigare...

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

HP är föredömliga vad gäller att lägga ut information på nätet... :)

Service-manualen, det är bara att följa, steg för steg:
http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00444244.pdf

Artikelnummer: Fan (includes thermal pad) 367795-001
Går att beställa hos vilken välsorterad HP-återförsäljare som helst.

Jag gjorde ett liknande byte på farsans dator - liknande modell - för ett tag sedan. Följde ritningarna slaviskt och vara klar på strax under en timme.

Tack Rikard! Det är hade jag inte en tanke på att kolla upp. Kanon! Den ska läsas igenom... Tror ni det kan vara så enkelt att fläkten gått sönder?

Det borde du ganska enkelt kunna kontrollera. Kolla vad fläkten går på för spänning. Skicka på den spänningen "manuellt"... ;)

Om det är fläkten så ser den allt annat än billig ut... $80-$90...

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Type skrev:

Jag har ingen garanti kvar så ur den synvinkeln kan jag slita upp datorn bäst jag vill... Funderar på att försöka skruva upp den lite.. är det svårt att pilla i en bärbar? Jag har bara arbetat med stationära tidigare...

Om det är ett fabrikationsfel (vilket jag tycker att det låter som) har du fortfarande reklamationsrätt.

muskot skrev:

Om det är ett fabrikationsfel (vilket jag tycker att det låter som) har du fortfarande reklamationsrätt.

Hur vet man om det är ett sådant fel? Jag har ju ändå haft den ett bra tag o den har ju snurrat under den tiden... Vet inte riktigt när den slutade dock.. ska försöka läsa mig på hur det funkar nu o sen öppna o undersöka saken... vad brukar bärbara fläktar snurra på för spänning? 12V?

Nu har jag följt den utmärkta guiden Rikard tipsade om och skruvat upp hela datorn för att undersöka fläkten... När jag hade fläkten i handen började jag undra vad jag egentligen skulle göra med den? Den ser hel ut (hur nu en fläkt kan se trasig ut ;) ) och sladden sitter i o så... När jag sen byggde ihop den och startade upp datorn ser man att fläkten snurrar i ca 2 sekunder innan den slutar snurra...

Därför kan man väl anta att det inte är fläkten som är trasig? Någon med idé om vad som kan vara fel?

Jag har för mig att en sådan fläkt inte snurrar hela tiden utan bara ibland men nu snurrar den inget mer alls efter starten...

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Kanske en termostat som är sönder.

carl_x skrev:

Kanske en termostat som är sönder.

hmm, termostat? Det låter som en bastu för mig ;)

Finns det sådana i datorn o hur vet man om det är en sådan som är trasig? Jag vill helst inte behöva chansa o köpa en ny om det inte är den som är trasig...

Ingen annan som har någon idé vad det kan vara o hur man löser det? Hur kollar man tex om en termostat är trasig?

Nu har jag undersökt datorn lite vidare... Jag tycker fortfarande att den är väldigt varm när man känner under den... Om man sitter i Windows o jobbar eller så låter fläkten näst intill aldrig... Sen om man går ut i dos tex börjar fläkten köra igång som satan. Det känns som att den blir blockad i windows av något.. som gör att den inte körs... Jag vet att den bara ska köras vid behov, men jag tycker absolut att det är rejäla behov...

Finns det något program som kan mäta temperaturer på processor etc på en hp-dator? Jag har sökt lite och tex speedfan verkar krångligt då jag inte vet exakt vilket moderkort jag har osv... Observera att det är en bärbar dator... blir det något annorlunda då? På min stationära dator kan man mäta temperaturer i bios men det gick inte i denna biosversion... det är ju synd :(

/red
Jag har hittat andra med liknande problem (här. Testade speedfan o det funkade visst :D för att se temperaturer iaf... Såg att min CPU ligger på 58 grader. Inte så där jättebra... Fortsätter leta efter någon lösning.. det borde ju gå o fixa då datorn i dos kör fläkten hela tiden i stort sett...

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)