Hej!
Sitter här med en helt ny laptop som har ett litet egendomligt problem. När jag stänger av bluetooth-modulen i den så börjar den pipa. Inte speciellt högt, men klart hörbart. Detta ljud finns kvar tills man antingen startar bluetooth-modulen igen, eller tills man belastar CPUn lite (ex. genom att starta ett program). Direkt när CPU-belastningen försvinner så kommer ljudet tillbaka.
Någon som har någon idé om vad som kan tänkas vara fel?
Jag hade problem med tjut från moderkortet på en Dell-laptop jag hade förut, det lät mest när man besökte flash-sidor (!) och lösningen var att inaktivera strömsparfunktionerna på USB-enheten (Enhetshanteraren > USB-rotnav > Energisparfunktioner > Tillåt att Windows blablabla...) en fruktansvärt logisk lösning. :OO
Du kan ju alltid testa.
Nu är jag sur som fan. Var i kontakt med fujisu igen och de ville göra en felanmälan. De ville att jag skulle skicka in datorn till dem och själv stå för frakten. När jag protesterade och sa att jag inte skulle bli lidande för det här ekonomiskt, blev de sura och skickade mig till dustinhome igen.
Så nu är min fråga: Har jag rätt att kräva en ny dator från dustinhome? Jag anmälde felet till dem dagen efter att jag fått datorn. Kan jag kräva någon annan form av ersättning?
Nu är jag sur som fan. Var i kontakt med fujisu igen och de ville göra en felanmälan. De ville att jag skulle skicka in datorn till dem och själv stå för frakten. När jag protesterade och sa att jag inte skulle bli lidande för det här ekonomiskt, blev de sura och skickade mig till dustinhome igen.
Just därför man som kund enbart ska ha kontakt med återförsäljaren.
Peeer skrev:
Så nu är min fråga: Har jag rätt att kräva en ny dator från dustinhome? Jag anmälde felet till dem dagen efter att jag fått datorn. Kan jag kräva någon annan form av ersättning?
Säljaren har vad jag förstått rätt till två försök att inom skälig tid avhjälpa felet, antingen genom reparation eller omleverans (=ny vara). Därefter äger köparen rätt att häva köpet.
Föreslår att du kontaktar kommunens konsumentvägledare, de har brukar ha bra koll på vad som gäller. :)
Äntligen. Det hela slutade med att jag fick ta kontakt med dustinhome som sa att de kunde ta emot returen, men det skulle gå fortare om jag skickade in den direkt till fujitsu. Ringde till fujitsu och felanmälde. Fick returnummer & adress som jag sedan ringde till dustinhome med. De ska nu skicka mig en fraktsedel så att jag slipper stå för frakten till verkstaden (som bara för att jävlas råkar finnas i norrköping, dvs bara ett par mil härifrån).
Så kommer det säkert ta 1 månad innan jag får tillbaka datorn igen...
Så kommer det säkert ta 1 månad innan jag får tillbaka datorn igen...
Skulle aldrig acceptera en månad, i alla fall inte utan strid. Begreppet "skälig tid" är visserligen väldigt svävande, men jag den uppfattning jag fått när jag pratade med en konsumentvägledare är att det handlar om ungefär en vecka snarare än en månad.
Heh, nu fick jag ett mail från fujitsu om att de också skickar mig en fraktsedel.. Så nu har jag 2st till norrköping och en till dustinhome (som jag förvisso inte får använda).
Nej jag kommer inte heller acceptera 1 månad. Ska ligga på dem rätt hårt.
Handla du en dator i en butik och det uppstår ett okänt fel, så har butiken
rätt att skicka tillbaka datorn 3 gånger för samma fel, innan du ens kan kräva
någon form av ersättning.
Det är beklagligt att man ska behöva vänta 1 månad ibland ännu längre för
att få ett fel åtgärdat.
Jag hjälpte förrut en massa kunder vars datorer tappade ip adressen helt
plötsligt och innan dom ringde mig, så hade dom haft iväg dom flera gånger
på lagning utan att det hjälpte.
Hälsningar!
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e