webForumDet fria alternativet

Portabel laptop

Datorhårdvara

7 svar · 442 visningar · startad av Peeer

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg
Frågan#1

Hejhej!
Är lite sugen på att köpa ny laptop igen. Den här gången funderar jag på THINKPAD X60S (12 831:- med studentrabatt (+ 828,41 för 512MB ram till)) och AMILO SI 1520 (12 727:- med studentrabatt).

Det som talar för amilon är priset, processorfrekvensen, större hårddisk-utrymme, DVD, bluetooth.

För thinkpaden talar nätverkshastigheten, batteritiden, operativsystemet, storleken och vikten.

Hur pass bökigt är det att inte ha en CD-läsare om man ex. ska installera om operativsystemet? Thinkpads vet jag är rätt robusta saker, hur pass bra står sig amilo mot sådant den kan bli utsatt för i en ryggsäck? Vilken skulle ni välja? Finns det något annat lämpligt i ungefär den prisklassen (nej, inte mac!)?

Medlem sedan feb. 20022 594 inlägg

...annars börjar stationära laptops slå sig in på marknaden nu.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Visste att IBM var dyra men 124998,75 kr är lite väll häftigt! :)

GunnarD skrev:

Visste att IBM var dyra men 124998,75 kr är lite väll häftigt! :)

Tror det är för att man inte ska kunna köpa den via dem om man inte är student, av någon anledning..

Studentpriset är som sagt något billigare ;)

Ekström skrev:

...annars börjar stationära laptops slå sig in på marknaden nu.

Stationär laptop? Det låter verkligen inte speciellt portabelt. En stationär dator har jag redan, den här ska vara liten och smidig.

Ingen annan åsikt?

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Jag kan inte låta bli att tycka att IBMs burk är ful ;) Den har dessutom bara pekpinne och ingen platta vilket jag tycker är ett minus av ergonomiska skäl.
Du vill inte köpa en Dell? Dell Latitude D420 tycker jag ser trevlig ut. Konfigurerar du den rätt blir den nästan lika kraftfull och en aning mindre också.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Gein skrev:

Jag kan inte låta bli att tycka att IBMs burk är ful ;) Den har dessutom bara pekpinne och ingen platta vilket jag tycker är ett minus av ergonomiska skäl.

Det är en Lenovo, inte IBM. ;) TrackPoint äger ju styrplatta enligt mig, så det är väl en fråga om tycke och smak. Fast å andra sidan kan man ju bygga in lite fler finesser i en styrplatta... Tycke och smak gäller ju även i fråga om design, gillar Thinkpads utseende - mycket tack vare kvaliten och att de inte ser ut att vara byggda av bräcklig, silverfärgad plast som vissa andra märken kör med. Dock tycker jag att burkar med 4:3-skärmar ser lite omoderna ut, 1024x768 är ju jävligt mycket tråkigare än den 1280x800-skärm som sitter på FS-burken.

Den sistnämnda burken känns ju lite mer komplett, men vad som passar beror på vem som ska använda maskinen till vad. Det som avgör är portabilitet och kvalitet (Thinkpad) mot "bang for the buck" (Amilo). Vill dock poängtera att jag inte vet något om just denna Amilos kvalitet, men de andra Fujitsu-Siemens-laptops jag sett har inte hållit Thinkpad-klass.

Det blev en amilo. Den fungerar säkert skitfint för mina behov :)

291 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
153 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)