webForumDet fria alternativet

Behöver råd ang. min dator

Datorhårdvara

5 svar · 552 visningar · startad av meza

Medlem sedan dec. 2004450 inlägg
Frågan#1

Hej!

Det är så att jag funderar lite på om jag ska köpa en ny dator eller ej, jag har köpt en ny platt 19 " skämt. Samt uppgraderat ramminnet, så nu har jag 256 plus det 512 jag köpte.

Jag tycker att det fungerar bra. Dock så behöver jag större lagringskapacitet. Så jag tänkte eventuellt köpa en ny hårddisk, dessa kostar inte så mycket numera.

Men det jag funderar över är att låtsäga om mitt moderkort går sönder till den burken jag har, finns detta att få tag på då? För min dator är väl ungefär tre år. För jag tänker om man rustar upp den med det som man behöver och så går moderkortet sönder, och så faller allting då? Dålig på detta med hårdvara. Det nya moderkorten är det kompatibla med det gamla processorerna och hårddiskar, ramminnen med mera?

Mitt nätaggregat gick sönder för ett halvår sedan, det blev en rejäl explosion, det small till och började ryka, så jag lämnade in den på affären där jag hade köpt den, och det satte in en ny, jag hade förlängd garanti på datorn som jag tog när jag köpte den, med denna har nu gått ut.

Ursäkta om detta blir en aning rörigt, men jag hoppas att ni förstår vad jag vill få fram. Om t.ex moderkortet går sönder, om då resterande saker i datorn är "värdelösa", eller om processorn går sönder likaväl där?

Tack på förhand.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Vad menar du med "faller allting"? Ibland kan ett defekt moderkort även skada tillkopplade komponenter, men vanligtvis är det inga problem utan det räcker att byta moderkort.

Huruvida nya moderkort är kompatibla beror förstås på vad man har för prylar. Procesorsockeln ändras ganska frekvent, men äldre socklar tillverkas ofta parallellt. Minne och grafikkortsgränssnitt har nyligen kommit i nya generationer (DDR->DDR2 på minnessidan och AGP->PCI Express på grafikkortssidan). Gamla hårddiskar är normalt inget problem då även nya moderkort som standard är utrustade med IDE.

För att ge ett exaktare svar i ditt fall måste jag få exaktare information också. Men i värsta fall kan man alltid hitta lösningen på begagnatmarknaden.

Hej.

Har bifogat lite information om min dator nedan, dock så har jag mer ramminne nu som sagt.

Det jag menar om "allting faller" är om moderkortet faller som jag har idag, om det andra kompontenterna inte längre fungerar då.

Samt om moderkortet skulle sluta fungera, om man kan köpa ett nytt moderkort, om dessa är kompatibla med den utrustning som jag har.

Usch vad rörigt detta blev, förstår om du inte har någon aning om vad jag pratar om :e

Moderkort:
CPU typ Intel Celeron, 1700 MHz (17 x 100)
Moderkortsnamn QDI PlatiniX 2E (6 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 2 DIMM, Audio)
Moderkortschipset Intel Brookdale i845E
Systemminne 256 MB (PC2100 DDR SDRAM)
BIOS typ Award (07/12/02)
Kommunikationsport Communications Port (COM1)
Kommunikationsport Communications Port (COM2)
Kommunikationsport Printer Port (LPT1)

Bildskärm:
  Grafikkort                                        NVIDIA GeForce4 Ti 4200 (Microsoft Corporation)  (64 MB)
  3D accelerator                                    nVIDIA GeForce4 Ti 4200
  Bildskärm                                         Samsung SyncMaster 910M/910V/913V  \[19" LCD\]  (HMDYA10422)

Multimedia:
  Ljudkort                                          Aureal Montego Sound Card
  Ljudkort                                          Intel 82801DB ICH4 - AC'97 Audio Controller \[A-1\]

Lagring:
  IDE Kontroller                                    Intel(R) 82801DB Ultra ATA Storage Controller - 24CB
  Diskettenhet                                      Floppy disk drive
  Hårddisk                                          IC35L080AVVA07-0  (80 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
  Optisk enhet                                      \_NEC DV-5800B  (16x/48x DVD-ROM)
  Optisk enhet                                      HL-DT-ST CD-RW GCE-8481B  (48x/24x/48x CD-RW)
  SMART Hårddiskstatus                              OK

Partitioner:
  C: (NTFS)                                         78520 MB (43502 MB ledigt)

Inmatningsenheter:
  Tangentbord                                       Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard
  Mus                                               PS/2 Compatible Mouse

Nätverk:
  Primär IP adress                                  83.248.211.79
  Primär MAC adress                                 00-0A-CD-00-E2-C3
  Nätverkskort                                      Realtek RTL8139 Family PCI Fast 

Minnesenhetsegenskaper:
Moderkortstyp DIMM
Typ SDRAM
Detaljer Synchronous
Storlek 256 MB
Total bredd 64-bit
Data bredd 64-bit
Enhetsplacerare A0
Bankplacerare Bank0/1
Tillverkare Ingen
Serienummer Ingen
Tillgångsmärkning Ingen
Reservdelsnummer Ingen

Moderkortsegenskaper:
  Moderkorts ID                                     07/12/2002-i845-W83627-6A69VQ1AC-00
  Moderkortsnamn                                    QDI PlatiniX 2E  (6 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 2 DIMM, Audio)

Moderkortet och processorn har sockel 478 och sådana moderkort finns fortfarande att köpa, även om de är på väg ut. Det korta svaret är alltså ja, men med tanke på hur värdelös Celeron 1,7 GHz är det dock värt att även byta ut processorn om moderkortet skulle gå sönder. Köper man en ny processor krävs iofs. ett snabbare minne också.

Okej, tack Muskot!

Jag har kollat på Komplet, och det är ju inte speciellt dyrt med en ny dator. Men när det gäller Ramminne, räcker det med 1024 ? eller är det lika bra att köpa det dubbla? För minnen verkar var det som är bland det dyrare när man ska konfigurera ihop en dator på Komplett.

Det jag gör på datorn är att lyssna på musik, spela upp film, samt ladda ned saker. Samt använder Word, för att skriva dokument.

Gjorde en konfiguration på Komplett, men vet ej om detta är tillräckligt bra för att klara av det jag nämnt. Så jag bifogar det jag plockade ihop men som jag inte har beställt:

Vantec USB2 multikortläsare 3.5" svart /
AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket AM2,
MSI K9NGM2-FID, nForce430+GeForce 6150,
Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024MB CL5
Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2
PC Utan OS, White Box PC
Support 3 år Komplett.se,
Strömkabel PC m/jord 2m
CyberLink DVD Solution 3.0, 6Channel,OEM
Norman IC, 1 year license Virus Control,
Musmatta blå 4/6mm
Stötsäker kartong
SoftThinks Installations och recovery
In-Win S564 Midi Tower ATX Svart/Silver
Sony DVD-brännare AWG170AB2 IDE OEM
Garanti 3 år - Skicka in

1 GB lär räcka för det, ja. Om du köper en modul (dvs. 1x1024 istället för 2x512) är det en smal sak att i framtiden uppgradera om behov uppstår. Vill du att saker och ting ska flyta på bra när du multitaskar kan det även vara idé att kolla in processorer med dubbla kärnor (Athlon 64 X2 och Intel Core 2 Duo), de har blivit väldigt billiga de senaste månaderna.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)