webForumDet fria alternativet

Slimmad fjärr till burken

Datorhårdvara

9 svar · 427 visningar · startad av Surfaren

Medlem sedan aug. 2003627 inlägg
Frågan#1

Jag är sugen på att skaffa en fjärrkontroll till datorn för att kunna manövrera filmuppspelning direkt från fåtöljen. Det ska vara en liten rackare, stora fjärrkontroller är bara jobbiga.

Jag har hittat en enda. Är det någon som känner till något bra alternativ? Trust är inte ett varumärke som känns helt pålitligt... ;)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

det lär finnas fler, jag skulle inte köpa Trust, hade en Trust digitalkamera förut... det får räcka med produkter från dom :)

Medlem sedan maj 2005562 inlägg

Vet inte hurpass den här fungerar till annat än Apple produkter men liten o smidig tycker iaf jag att den är.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Bluetooth och mobilen?

sl0k: länken funkade inte (timeout i Apple Store) men jag gissar att det var deras remote... Undrar om den ens går att köpa löst. Får undersöka.

Nicrosoft: mja, det ska helst vara en smidig lösning, annars är det liksom ingen idé. Mobben ser jag inte som en sådan då den är lite keffig.

Medlem sedan maj 2005562 inlägg

Surfaren skrev:

sl0k: länken funkade inte (timeout i Apple Store) men jag gissar att det var deras remote... Undrar om den ens går att köpa löst. Får undersöka.

Oj sry.. länken var till deras remote ja. Just det jag länkade till var att köpa den löst så det går...

Problemet med den är att den inte säljs med separat IR-mottagare, och jag skulle tro att den inte lirar så bra på en pc. Hittade en hygglig liten sak på macoteket som även funkar för pc, men den kostar 400 + moms. Lite väl blodigt...

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Surfaren skrev:

Nicrosoft: mja, det ska helst vara en smidig lösning, annars är det liksom ingen idé. Mobben ser jag inte som en sådan då den är lite keffig.

Min tanke var att ändå ligger på bordet. :)

Nicrosoft skrev:

Min tanke var att ändå ligger på bordet. :)

Vid första testet fick jag inte ens åtkomst till bärbara. Måste luska ut alla inställningar i dess blåtandsmjukvara. Sen ska jag testa, om det känns som det funkar så får jag köpa en blå tand till stationära.

Hittade en liten platt sak via kelkoo, som säljs av Teknikmagasinet. Denna har även en liten pekplatta och två musknappar, så man kan sköta muspekaren också...

Edit:
Grym sak! Musen funkar direkt som HID, medföljande mjukvara på mini-CD tar hand om resten. Såg först lite klent ut, men så hittade jag knappen Advanced. Woha! Total makt att ändra vilka kortkommandon som ska skickas till respektive program, för varje knapp på fjärren. Man kan spara många nya knappscheman, men fjärren stöder 3 program samtidigt, som väljs med 3 olika knappar längst upp på densamma. USB-förlängningskabeln (som jag inte använder just nu) kunde gott varit lite längre, men för övrigt är jag smått förälskad.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)