Har en fråga som jag är lite osäker om den hamnar rätt..
I alla fall så har jag en lite äldre (ca: 5år gammal) bärbar dator som någon har spillt dricka över tangentbordet på för en längre tid sedan.. Så nu när man använder den så kan den helt plötsligt trycka på någon tagent själv. Tänkte då regöra tangentbordet så jag plockar isär dator i småbitar och till slut så sitter jag med tangentbordet löst i handen, hmm inte så tjockt. :)
När man då tar bort knapparna så har man ju en "gummi" duk där som man trycker ner med hjälp av knapparna och det är ju förmodligen under den som drickan ligger och förstör.. Men om jag ska ta bort den där duken så är det ett 100 års projekt så min fråga är nu om man kan använda tex varmt/ljummet vatten och bara skölja tangentbordet i och sedan lägga det på ett varmt ställe så vattnet dunstar och torkar fort.. Men jag är ju lite osäker om man kan det eller ej.. Borde ju funka då alla kretsar verka vara plastinklädda..
Hmm någon som har svar på frågan eller någon bättre idé???
Hmm testade i alla fall idag och spolade med jummet vatten och sen tog ja hårtorken och blåste och slutligen tryckluft lite försiktigt men det blev inte bättre.. Förmodligen sitter drickan fast så mycket så det inte släpper i första taget. Så jag har två alternativ, 1: Jag tar bort varenda tangent plus nån liten vit styrning som sitter på varenda tangent och regör och sätter tillbaka det. 2: Jag köper ett nytt och vips så funka de kanon..
Någon som vet vart man köper ett tangentbord till en Fujitsu siemens som har några år på nacken?
blötlägg tagientbordet över natten
sen sköljer du nogrant med jummet vatten
Använd inte hårtorken utan läg de ljummet o låt torka i 1-2 dagar se till så all fukt är bort.
Annats mailar du Fujitsu siemens o frågar efter närmaste servicepartner
Det är väl störst risk att det krånglar nånstans mellan gummiduken och kretskortet, på baksidan av gummiduken sitter väl som en kontaktslinga vid varje tangent, och på kretskortet några kopparspår som sedan blir kortslutna när man trycker ner en tangent, vips, strömmen går igenom och tangenten är nedtryckt. Kanske är där det hamnat nåt gegg?
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e