Jag har nu bestämt mig för att köpa en vit MacBook, på 2 Ghz. Men jag stör mig så enormt mycket på att jag inte får den svarta. Men hallå, ska jag som fattig student betala 2000 spänn på svart färg? Hur kommer det sig att den svarta modellen är så mycket dyrare?
Vill de att man ska känna sig exklusiv när man köper den? Försäljningsknep? Hade jag haft gott om pengar så hade jag inte tvekat en sekund på den svarta. Nu blir jag bara irriterad det. :p
Nån som vet ifall MacBooken duger till Photoshoparbeten och 3D Studio?
Och det kommer väl inte vara några problem att koppla in min 20.1" TFT-skärm i MacBooken? Kan man köra dubbla skrivbord?
Du vet väl om att det finns studentrabatt? Men jag håller med om att det är löjligt att de tar 1500 kr för svart färg. Tur att jag personligen föredrar den vita. :)
Photoshop ska gå rätt segt på alla Intel-Mac eftersom det bara finns kompilerat för PowerPC. Visserligen kan man ju köra en Windows-version om man vill... Processorkraft finns i vilket fall som helst, men kom ihåg att inte nöja dig med 512 MB (köp dock inte mer minne än så från Apple - de ockrar som tusan prylarna i tillvalslistan).
För att koppla in skärmen måste du ha en DVI- eller VGA-adapter, vilket kostar 200 kr. Och dubbla skrivbord - menar du nåt sånt här? Det är en funktion som kommer med Leopard, annars finns det väl tredjepartsprogramvara som fixar nåt liknande.
Du vet väl om att det finns studentrabatt? Men jag håller med om att det är löjligt att de tar 1500 kr för svart färg. Tur att jag personligen föredrar den vita. :)
Photoshop ska gå rätt segt på alla Intel-Mac eftersom det bara finns kompilerat för PowerPC. Visserligen kan man ju köra en Windows-version om man vill... Processorkraft finns i vilket fall som helst, men kom ihåg att inte nöja dig med 512 MB (köp dock inte mer minne än så från Apple - de ockrar som tusan prylarna i tillvalslistan).
För att koppla in skärmen måste du ha en DVI- eller VGA-adapter, vilket kostar 200 kr. Och dubbla skrivbord - menar du nåt sånt här? Det är en funktion som kommer med Leopard, annars finns det väl tredjepartsprogramvara som fixar nåt liknande.
Ja, studentrabatten är inräknad. 10 % blir det, inte så mycket, men en tusenlapp i alla fall.
Jag ska köpa 1024 MB extra minne från Komplett.se. Se mitt första inlägg. Tror du att det minnet blir bra, eller ska jag välja ett annat?
Vore hygglo ifall nån kunde kolla på det. :)
Vad jag menar med dubbla skrivbord var väl egentlingen ifall man kan köra med två skärmar samtidigt. MacBooken, och en extern. Går det? Eller kan man bara köra en?
Tack för alla svar! Föresten. är det nån som vet ifall man kan få MER rabatt på något sätt? Jag har kollat med Högskolan där jag pluggar och de gav mig en länk. Jag får 1450 kr rabatt på iPod Nano ifall jag köper en MacBook innan 4 oktober eller nåt. Men jag vill ha rabatt på Macbooken, jag skiter i Nano. :p
Jag ska köpa 1024 MB extra minne från Komplett.se. Se mitt första inlägg. Tror du att det minnet blir bra, eller ska jag välja ett annat?
Uh, vilket inlägg? :o Själv har jag köpt två stycken Kingston KTA-MB667/1G och nu väntar jag bara på att Apple ska få tummen ur och skicka datoreländet nån gång. Beställde i måndags i förra veckan, men de har fortfarande inte skickat den. :bla
Tänk på att MacBook bara har två minnesslotar och att Apple bara levererar med minnen i par (detta pga. att grafikkretsarna delar på minnet och får väldigt dålig prestanda om man inte kör dual channel).
Jag har för mig att jag läst att man kan köra två skärmar, men inte två externa skärmar.
Uh, vilket inlägg? :o Själv har jag köpt två stycken Kingston KTA-MB667/1G och nu väntar jag bara på att Apple ska få tummen ur och skicka datoreländet nån gång. Beställde i måndags i förra veckan, men de har fortfarande inte skickat den. :bla
Tänk på att MacBook bara har två minnesslotar och att Apple bara levererar med minnen i par (detta pga. att grafikkretsarna delar på minnet och får väldigt dålig prestanda om man inte kör dual channel).
Jag har för mig att jag läst att man kan köra två skärmar, men inte två externa skärmar.
Vad var det för konstigt med mitt inlägg?
Menar du att ifall jag väljer att bara köpa 512MB i min Macbook så skickar de med 2x256-minnen?
Så du rekommenderar att jag slänger ut 512-minnet och köper två nya 1GB-minnen?
r\ Oj! Nu förstår jag vad du menar. Delen med minnet måste ha försvunnit. Jag menar det här minnet.
Ifall jag bara köper ett 1024-minne och stoppar i, så det blir alltså ett 256 och ett 1024. Kommer det få någon dålig effekt? I så fall känns det som att jag måste lägga 2000 till på minnen också då.
Så du rekommenderar att jag slänger ut 512-minnet och köper två nya 1GB-minnen?
Så tänker jag göra i alla fall. Letade upp minnet i Kingstons minneskonfigurator och beställde från Dustin Home, så att man är säker på att inte råka ut för något inkompatiblitetstrassel. :h
Med 256+1024 MB kommer du inte att köra dual channel, vilket framförallt påverkar grafikprestandan negativt.
Så tänker jag göra i alla fall. Letade upp minnet i Kingstons minneskonfigurator och beställde från Dustin Home, så att man är säker på att inte råka ut för något inkompatiblitetstrassel. :h
Med 256+1024 MB kommer du inte att köra dual channel, vilket framförallt påverkar grafikprestandan negativt.
Smart. Du är inte dum du. ;) Jag får väl ta och beställa ett par såna med då. Tack för tipset. :bire
Compusa skrev:
Du hänvisar till dit första inlägg, angående minnet. I det första inlägg nämner du ingeting om minne.
Jo, jag såg det sen. Se min redigering ovan. (Ja, den finns. ;))
Du får kolla på lite benchmarks som jämför nya och gamla versionen av iMac, som har Core 2 Duo- respektive Core Duo-processor.
Vad jag läst är prestandanskillnaden inte enorm, kanske 10 % eller så. Framförallt ska Rosetta gå typ 30% snabbare (ta mina siffror med en nypa salt, de har säkert blivit misshandlade i mitt minne). Dessutom får man stöd för 64-bitarsinstruktioner och lite bättre prestanda/watt.
Vänta är tråkigt - jag orkade inte vänta. ;)
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e