Är lite sugen på att bygga ihop en dator som jag kan labba mot. Datorn kommer att köra Win2k3 server. Skulle uppskatta lite tips på bra komponenter, speciellt i valet av moderkort.
Krav på moderkortet:
RAID, gärna med raid 5 om det inte blir för dyrt :)
SATA II med minst 4 SATAkontakter
Inbyggt grafikkort) Inget värsting då jag ändå kommer att köra remote mesta delen av tiden :)
Sen är det självjklart inte fel om det hänger med 7.1 ljud ifall jag skulle vilja använda den som vanlig klient nån dag :)
Generellt är det väl bättre att i så fall köra på socket AM2. Asus M2NPV-VM är ett fint kort som för under tusenlappen uppfyller alla dina önskemål och krav (inkl RAID 5 och 7.1-ljud):
Sedan finns ju även socket 775, men det är egentligen bara intressant om du kan lägga upp pengar för att köpa en Core 2 Duo-processor (kostar minst 1700 kr).
Generellt är det väl bättre att i så fall köra på socket AM2. Asus M2NPV-VM är ett fint kort som för under tusenlappen uppfyller alla dina önskemål och krav (inkl RAID 5 och 7.1-ljud):
Sedan finns ju även socket 775, men det är egentligen bara intressant om du kan lägga upp pengar för att köpa en Core 2 Duo-processor (kostar minst 1700 kr).
Åhhh, ASUS, me like! :D
Kortet verkar ju ritkigt schysst till den pengen! Men det verkar inte vara 7.1 ljud utan "bara" 5.1 om man kollar på asus hemsida: "ADI AD1986A High Difinition Audio 5.1-kanals CODEC".
Vad är det för skillnad mellan 939 och AM2? Priserna på verken moderkort eller processor verkar skilja så mycket?
My bad angående ljudet, blandade ihop det med nåt annat kort. Vill du ha 7.1-ljud också finns ju Gigabyte GA-M55plus-S3G. Det har dock ingen DVI-utgång, vilket jag personligen skulle ranka högre än två extra ljudkanaler. :)
Det låter ju schysst! :) Men det finns inget likvärdigt kort fast som ATX? Antar att man får fler PCI-portar på ett ATX? Alternativt ett likvädigt moderkort fast utan grafikkort inbyggt, i ATXformat. Så kan jag köpa billigast möjliga grafikkort och trycka i =)
268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25