webForumDet fria alternativet

SATA/IDE Hdd Jumperkonfig.

Datorhårdvara

5 svar · 470 visningar · startad av dAEk

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg
Frågan#1

Vi börjar med en liten bakgrundshistoria.

Ja hoppla vad det går. Syrrans dator totalstrejkar på så sätt att det inte går att komma in i Windows XP. Felsäkert läge funkar inte heller.
Vad som händer är att laddningen av XP påbörjas, men det tar längre tid än vanligt och sedan får man en trevlig liten blåskärmsdump som man inte hinner se; datorn tycks anse att det är läge att reboota så fort som bara möjligt.

Vi har haft problem med slumpmässiga blåskärmar sedan jag installerade ett wifi-kort(Netgear) men det har ju åtminstone gått att använda datorn. Nu imorse tvärdog burken, syrran fick ett meddelande om att det trådlösa nätet hade dålig mottagning - sedan dog allt.

Jag har ju ganska goda kunskaper när det gäller hårdvara så jag tog ur nätverkskortet ur datorn och försökte starta om i felsäkert läge. No go. Jag testade att inaktivera det integrerade ljudet och nätverket, grafikkortet plockade jag ur, plus att jag bytt RAM-minne - ingen skillnad! Med all den här felsökningen bakom sig tog jag med mig en IDE-disk hemifrån och lade in XP på denna och det rullar. Det fungerar alldeles finfint vilket får mig att fundera: är det knas med den första disken? Det är f.ö. en SATA-disk.

Jag försökte koppla in SATA-disken också så att man kunde kopiera över alla personliga filer, för om jag lägger in XP på SATA-disken kommer dessa dokument försvinna(de ligger under Mina dokument). Men hur än jag sätter jumpern vill SATA-disken inte synas inne i Windows(som laddas från IDE-disken då, så klart) så jag antar att något är knas. SATA-disken borde man väl kunna sätta Cable Select på, eller? Hur ska man sätta jumpern på DVD-spelaren och IDE-disken för att Windows skall känna av SATA-disken men ladda OS från IDEn? Vi vill hemskt gärna flytta över filer till den disken(IDE).

Alltså, det jag behöver hjälp med är...

... hur man ska sätta jumprarna. Eller om ni misstänker något annat fel får ni gärna dela med era tankar.

Om ni tänker er att strömkontakten är till höger om IDE-kabeln, i vilken kolumn ska jag sätta jumpern? Och hur skall den sättas på SATA-disken om SATA-kabeln är till höger om diskens strömkontakt? Jag är så less på det här felet nu så ni får ursäkta att jag inte googlat. Jag förlitar mig helt enkelt på att någon trevlig liten individ har förståelse och kan hjälpa en lagom less människa en bit på vägen.

Tack så hemskt mycket på förhand.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Öh, vad är det för skum SATA-disk som har jumprar för slave/master/cs? Har du drivrutiner för SATA-kontrollern installerade på den Windows-installation som ligger på IDE-disken?

Jadu. :) Det är nån sorts jumpergrejs där på SATA-disken, ett av lägena är väl SATA 1.5 GB eller nåt sånt? Det gör ingen skillnad hur jag ändrar..

När jag tänker efter så tryckte jag nog aldrig F6 under installationens gång, så SATA-kontrollern lär inte vara installerad. Hmm, kan det vara så enkelt? Hoppas, hoppas! :)

Du har ingen tänkbar orsak till blåskärmsfelet? Det verkar som att det är drivrutinerna men det fungerade ju i över en månad med samma drivisar. Helmysko.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

dAEk^ skrev:

Det är nån sorts jumpergrejs där på SATA-disken, ett av lägena är väl SATA 1.5 GB eller nåt sånt?

Ja, fast sådana byglar är ju inte samma sak. Eftersom man med SATA bara har en disk per kanal är det överflödigt med inställningsbyglar för master/slave. När det gäller byglarnas position brukar det finnas en instruktion på klistermärket som sitter på hårddisken.

Blåskärmen vågar jag inte spekulera så mycket i, men det vore ju skönt om man kunde börja med att utesluta SATA-disken.

SATA är rätt nytt för mig men nu har jag lite mer kött på benen. Jag återkommer med resultat på lördag eller söndag då jag kan pyssla med datorn igen.

Tackar så mycket för infon. :D :bire

Sådär ja. Vi blev av med blåskärmarna efter att Windows-installationen på IDE-disken hittade SATA-disken och återställt en massa "orphaned files". Jag tyckte det var konstigt så jag formaterade SATA-disken ändå för att vara på den säkra sidan och nu flyter allt på igen. Ibland är det svårt att förstå.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)