Hej!
Har, efter att ordnat iordning datorn igen, lyckats med att skaffa nya problem.
Jag anar att det handlar om ett trasigt grafikkort och jag vill egenligen bara ha bekräftat att ett nyköp är ett ont måste.
MItt grafikkort, ett X800GTO, visar inga tecken på att vara sönder tills man startar en applikation som kräver lite kräm. Kan vara någon effekt till musiken i Winamp, ett spel o.dyl.
Drivrutinsfel tänkte jag först och installerade i sakta mak alla de drivisar som tidigare har fungerat men helt utan förbättring. Värmeproblem tänkte jag och såg till att fläkten satt rätt och gick. Utan förbättring.
Finns det något annat än fel det kan vara på kortet. Har även låst upp 4 pipor, kan det vara dessa som spökar, kan problemet lösas genom att flasha tillbaka till orginalbios?
Om det bara är ett nyköp som kan rädda mig, vad är det absolut bästa som finns ute nu för 1500-2000,-? Dual-DVI är önskvärt men knappast nödvändigt.
Regards//
GeForce 7600 GT hade jag lagt pengarna på, gärna ett som är silent för jag har hört att det kan väsnas ganska mycket. Har läst en hel del tester och detta kort verkar vara riktigt bra.
Hade själv tänk köpa mig detta men valde ett billigare kort X1600XT som visserligen inte är lika bra men många har rekomenderat det, verkar vara ett bra allround-kort. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315170
...Värmeproblem tänkte jag och såg till att fläkten satt rätt och gick. Utan förbättring.
Verkar som sagt inte vara det... Ytterligare belägg för mitt påstående får jag av att det uppstår artefakter direkt när jag startar ett spel oavsett antal timmar/minuter datorn stått på innan.
Vad jag har hört arbetar kortet olika beroende på om det krävs 3D-rendering eller inte, verkar stämma eftersom det verkar vara här det spökar.
Spelet blir inte varmt, det blir grafikkortet :e.
Näe, men de fall jag hört där kortet lider av värmeproblem så uppenbarar sig inte detta alltid direkt efter det att kortet börjat arbeta med 3D-rendering. Med direkt menar jag alttså samma sekund. Jag hinner inte få bild. Ingenting!
Jag har inte gjort någor konstigt med kortet innan det slutade fungera normalt, mer än klippt av tre piggar på en av de små kylarna som medföljde Zalmans kylning, som f.ö. sitter på kretsar som i orginalutförande inte ens är kylda. Kortet är inte klockat. Det känns inte varmt, jag har mao. ingen anledning att tro att värme är orsaken.
Det är samma nätaggregat som suttit i innan, ett Antec 300W. Har bara en HDD, en AMD64 3000+, två 512MB stickor, en optisk samt en diskettstation.
Kan ju givetvis ha varit så att nätagget har fått stryka på foten när den gamla disken kraschade, eftersom det är sedan den nya disken installerats som krånglet började. Skall plocka ur allt utom HDD, Grafik, 512MB och CPU och se om det hjälper...
Har prövat, fortfarande med samma resultat. Lutar mot att jag beställer ett X1900RX idag, frågan är bara om det går att köra på mina 300 märkeswatt. Men det borde väl inte ställa till några problem, borde det?
Rent wattmässigt är jag numera ganska övertygad om att det inte blir problem. X1900GT är enligt test mätt till att peaka runt 75W, mitt förra kort drog nästan 60W. Jag är tämligen säker på att jag har 20W över idagsläget.
Kortet numera beställt och kommer under morgondagen.
Kan nu meddela att mitt nya X1900RX är installerat och klart. Allt fungerar tillfredställande och tydligen var det detta som var felet.
Tack för hjälpen //
286 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e