Hej :)
Köpte mig en ny dator för snart halvår år sedan men nu när jag snart får ett litet extra ekonomiskt tillskott så tänkte jag uppgradera min dator lite. Jag hade tänkt lägga krutet på ram-minne så att jag får 1024 mb till, samt köpa mig ett nytt grafik-kort.
Jag är inte längre helt insatt när det kommer till grafik-kort eftersom jag inte spelar så värst mycket, men det vill jag till viss del ändra på. Jag vill i alla fall förbättra min dators spel-prestanda så mycket som möjligt. Muskot har hjälp mig bra i tidigare trådar och med hans hjälp så vet jag att det är ett PCIe-grafikkort som gäller: http://www.webforum.nu/showthread.php?t=137330&highlight=ny+dator
Jag vill nog max lägga 1000 kronor på ett grafik-kort och vill samtdigt känna en rejäl förbättring mot mitt nuvarande ATI Radeon XPRESS 200-grafik 256MB kort. Vad jag förstått så är inte mitt nuvarande kort någon höjdare så jag undrar om det är möjligt? Utökning av ram-minnet lär väl också hjälpa till en del, om jag har förstått det hela rätt att vissa spel är minst lika beroende av minnes-kapaciteten? Har även sett att det finns både grafikkort med fläktar och utan fläktar. Min nuvarande konfiguration är väldigt tyst så är det möjligt med en fläkvariant så är det en fördel antar jag. Uppskattar all hjälp från er som är lite mer insatta än mig.
Är det något i den här stilen jag kan få/böra skaffa?
I så fall har du gissningsvis en nForce2-bräda, och den är lite av ett specialfall. De korten har oftast tre minnesplatser, där två av platserna delar på en kanal. Sätter du då 1x512 på den ena kanalen och 2x256 på den andra kan du alltså utnyttja DC med tre minnesmoduler. 1x256 + 2x256 skulle däremot inte fungera. :)
Har sökt, läst, sökt, läst och ja det är en djungel. Postar nu ytterligare intressanta kort i väntan på att någon ska hjälpa att reda ut detta dilemma åt mig.
Angående RAM-minnet så skulle jag rekommendera att du köper till en eller två 512mb-minnen. Har man två lika stora minnen så körs de i dual channel, vilket är att föredra.
Jag skulle rekommendera att du köper till 512mb RAM. RAM-minne är faktiskt inte så viktigt i spel ändå, men på samma gång är det ett stort steg från 512mb till 1024mb minne. Viktigare för spelprestanda är grafikkortet inklusive grafikminnet.
Nästa steg för att förbättra prestandan efter nytt grafikkort och 1024mb RAM skulle vara att byta processor.
Hoppas detta kan hjälpa dig något!
Fråga gärna om du vill veta mer.
Det blir antingen X1600XT eller ett GeForce 7600GT, jag tror i och för sig det räcker med ett X1600XT, spelar inte så värst mycket på datorn (hellre konsoll). Hur som helst, jag skruvade upp datorn och kikade på mitt nuvarande grafikkort som visade sig vara integrerat. Hur går jag tillväga när jag ska installera det nya? Deaktiveras det integrerade automatiskt när jag sätter in mitt nya PCIe grafikkort?
Jag antar att du redan har hunnit sätta i kortet och testat hur det funkar ;)
Annars så borde ditt nya grafikkort väljas av datorn automatiskt. Eventuellt att man kan behöva ändra någon bildskärmsinställning i Windows eller möjligen i BIOS. Har dock aldrig varit i kontakt med integrerade grafikkort så jag är osäker.
I vilket fall så har du nog redan klurat ut det ;P
Nästa steg för att förbättra prestandan efter nytt grafikkort och 1024mb RAM skulle vara att byta processor.
Troligen skulle ytterligare 1024MB DDR ge en större prestandahöjning och kosta mindre än att byta processor. Däremot påverkar GPU och DDR en hel del, t.ex. F.E.A.R. och NFS MW är spel som du inte kan köra med max inställningar med 512MB DDR. Flera ny spel rekommenderar 1024MB DDR som minimumkrav, 2048MB DDR blir sakta vanligare. Har aldrig hört om något system baserat på en A64 3400+ där flaskhalsen vid spel har varit CPUn.
Spel rent generellt belastar processorn relativt lite, exempel på processorbelastande uppgifter är video-/3D-rendering...
Inga som helst problem att installera PCIe-kortet eftersom inställningen i BIOS var att ha PCIe-grafikkortet som primary. Bara att montera och köra med andra ord. Minnet och grafikkortet gjorde en enorm skillnad, är mycket nöjd.
267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e