webForumDet fria alternativet

Datorn hängde sig, nu startat den inte alls??

Datorhårdvara

6 svar · 456 visningar · startad av mrsgreen

Medlem sedan nov. 200418 inlägg
Frågan#1

Hejsan
En av datorerna hängde sig och jag stängde av den manuellt.
När jag startade upp den igen körde jag igång Norton, med straxt hängde den sig igen. Vid omstart hände samma sak. Även vid omstart i Felsäkertläge.
Nu går det inte ens att komma in i Windows eller att starta från windowsskivan.
Den hänger sig efter den räknat upp ramminnet och går vidare till nästa bild, där är det stopp.

Vad kan vara problemet??
Tacksam för svar.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

En väldigt vild chansning är att CPU-fläkten kan ha lagt av och att datorn stänger av sig för att CPU'n blir överhettad. Som sagt en vild chansning.

Medlem sedan okt. 2005145 inlägg

Har du mer än ett antivirusprogram?

Jag provade att sätta i Nortoncdn vid uppstart men den hänger sig där med.. Ibland har jag kommit in i windows men den hänger sig efter olika lång tid.
Ska kolla fläktarna..

Hmm nu får jag två pip uppehåll och sedan ett pip till vid uppstart.
Fläktarna fungerar ok.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Om det inte ens går att starta från windowsskivan kan det vara moderkort eller minnet som strular. Pipens betydelse kan framgå av manualen till moderkortet.

Medlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Precis fixat en kompis dator där det gick att starta i felsäkert läge men inte normalt.
Till saken hör den att åskan hade tagit nätaggregatet och vi visste inte om det var mer, efter första uppstarten så fungerade det bra men när vi skulle stänga av så avslutade den sig inte utan fick stänga av på knappen.
2:a uppstarten gick inte utan den hängde sig när XP loggan visas och de blå pluttarna åker framåt, trodde då att det var några drivisar som var fel och skulle installera om XP men den hängde sig under installationen (34 min kvar). Det visade sig till slut att nätverkskortet var kass. Har inte provat med ett nytt än men den startar utan kort iaf.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)