webForumDet fria alternativet

Musbatterierna ärgar och gnagaren har eget liv!

Datorhårdvara

8 svar · 529 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Jag har stött på lite märkliga problem och det är att batterierna till min trådlösa mus (Microsoft Optical Mouse 2.0) har visat sig börja ärga en hel del. Dessutom har den nu frekvent börjat leva sitt eget liv och styr sig själv, klickar på ikoner, startar program och så vidare.

Så, mina funderingar är väl två stycken just nu.
- Varför har de börjat ärga?
- Kan det ha något samband med att musen lever runt själv? Trodde först att någon av mina blåtandsenheter runt mottagaren störde, men så verkar inte fallet vara då jag pluggat ur dessa. Att den har sitt eget liv har också visat sig tidigare och då när batterierna har börjat gå in på sista versen. Ett byte av dem då har löst problemet men det hjälper alltså inte längre. Problemet fanns även med på min gamla XP-installation och verkar alltså ha följt med sedan jag installerade om allt på en ny disk för några månader sedan.

Mycket, mycket märkligt. Någon med liknande erfarenheter?

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Kan det ha blivit dålig kontakt mellan batterierna och musen p.g.a. ärg? Prova att skrapa försiktigt med en kniv eller liknande på batteribläcken i musen, kan ju vara värt att testa iaf.

Fast hur sjutton har de lyckats ärga alls? :q

Okej, nu har jag alltså äntligen (?) sett fenomenet med egna ögon. Musen lever så gott som ett eget liv och det är helt omöjligt att arbeta med datorn. Plockar jag ur batterierna så fortsätter den att leva runt (flytta på sig, klicka både höger och vänster och så vidare). Det hela slutar först när jag pluggar ur USB-kontakten på mottagaren. Då dör musen helt.

Jag har så vitt jag vet inga andra trådlösa prylar som kan tänkas störa ut, inte i min lägenhet i alla fall. Fjärrkontroller har jag ju men det har jag ju haft längre än jag haft det här fenomenet. :P ;)

Någon?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Har haft ett liknande problem, försökte med både ominstallation och att byta ut musen (som i mitt fall är trådad, MS IntelliMouse Explorer 3.0) utan framgång. Problemet försvann emellertid efter att moderkortet i datorn (Abit KT7A (VIA KT133A)) gick sönder och ersattes med ett annat. :o

Har även sett samma problem på en gammal Compaq Armada, men där hjälpte det att slänga ut Windows 98 och köra in 2000 istället.

Jag testade att byta USB-port alldeles precis och det fungerar plötsligt mycket bättre, men inte klockrent. Kanske ligger i en paj USB-port då?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Har för mig att jag testade både USB och PS/2, med problem på båda. I så fall lär det inte ha varit fel på USB-porten, i alla fall inte i mitt fall. Men jag är inte helt säker, det var några år sedan...

Testa (om du har möjlighet) musen i en annan dator och en annan mus i din dator och se hur det går.

Jag får testa med det här bytet ett tag så får vi se var det landar! Tack för tipseb så länge! :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

När jag har serieportsemulator aktiv dvs. en GPS inkopplad vid start, kan muspekaren hitta på många olika saker som jag inte har bestämt.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)