Hej,
Har en gammal HD med hyfsat viktigt data på, som legat och väntat på lösning på dess problem. Datorn kraschade för några månader sedan och det var den här extrahårddisken som ballade ur systemet. Jag plockade ut den och formaterade om windowsdisken, sen funkade allt igen.
Nu vill jag gärna få tillbaka all min data från den "trasiga" hårddisken.
Jag kan inte starta upp den internt, dvs med flatkabel kopplat till moderkortet - då vill Windows inte ens starta upp (svart ruta). Jag har därför lånat en USB->IDE och kopplat in hårddisken till denna via USB. Ingenting händer, förutom i Event Viewern där följande felmeddelande kommer upp varje gång jag kopplar in den:
The device, \Device\Harddisk2\D, has a bad block.
For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
Detta felmeddelandet finns alltså i Event Viewern, Systemloggen. Felmeddelandet repeteras ca 50 ggr. Under Device Manager -> Disk Drives finns mina hårddiskar och denna, fast den innehåller 512 byte, har varken partitioner, innehåll eller kan finnas av diverse recoverymjukvaror. Det går alltså inte att komma åt den på nåt sätt, som jag vet om i alla fall.
Så, därför, är det någon som kan hjälpa till? Datan är inte så viktig att det är tvunget att lämna in den på recoverylagning, men det vore väldigt bra! Så, är det någon som har något tricks? Jag har försökt banka litegrann på den ifall läs/skriv-armen suttit fel, men det har inte hjälpt något överhuvudtaget.
Hjälp önskas! Någon?