Jag använder Mac mest, men har en Windows-maskin också (XP). Nu på sommaren drar fläktarna igång ordentligt, och ljudfrekvensen är enormt störande. Jag vet att man kan köpa kylelement eller andra fläktar, men undrar om det inte finns nåt sätt att ordna detta i BIOS (eller vad det kallas)?
Eh....jag är en verklig amatör på Windows/PC, så svara som om jag var en femåring. :)
Fläktarna snurrar snabbare för att skydda datorn mot överhettning. Det är bra att de snurrar, ställer du in dem att gå långsammare finns det risk för att det blir för varmt i datorn och vissa komponenter kan ta skada.
Vill du fortfarande ändra fläktarnas hastighet kan man göra det mha diverse program i Windows. Speedfan är ett av dem men jag är inte riktigt säker på hur man går till väga. Jag använder det bara för att läsa av temperaturerna i datorn på ett smidigt sätt.
Behöver du inte datorns fulla kapacitet kan man även klocka ner den i BIOS. Då drar mindre ström och komponenterna utvecklar inte lika mycket värme. Jag har dock aldrig testat mig på vare sig under- eller överklockning men har du tur kanske någon som gjort detta kan hjälpa till. :)
Vad man kan göra är att ta reda på vad för fläkt det är som låter mest, oftast är det nätaggregatet eller grafikkortets fläkt. När man vet vad det är som framkallar oljudet kan man ersätta delen och sätta i en tystare komponent. Det kan kosta litegranna och kräver att man meckar inne i datorn. SeaSonic gör tysta och bra nätaggregat som inte kostar såååå himla mycket. Nexus tillverkar tysta fläktar som flyttar relativt mycket luft, så de kan man med fördel låta snurra långsammare -> tystare miljö. Men som sagt, det kräver att man meckar och skruvar inne i datorn, är man klumpig av sig är det kanske bäst att låta bli.
287 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2