webForumDet fria alternativet

Trådat nätverk + trådlöst mellan pc och mac

Datorhårdvara

10 svar · 902 visningar · startad av oskob

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg
Frågan#1

Hallå!

Jag har tänkt att köpa mig en macbook och funderar lite på hur man löser nätverket.
Eftersom macbooken har inbyggt wi-fi så vore det ju synd och skam att inte utnyttja det. Jag bor ihop med min flickvän så vi har redan 2 datorer som saknar wi-fi. Jag behöver alltså en router som har båda.
Efter lite sökande hittade jag dessa:

Jag har noll koll på trådlöst nätverk så jag skulle vilja ha lite råd :)
Tror ni det kan uppstå något problem med att använda både mac och pc i samma nätverk? Fildelning och sånt är en bonus om det funkar, men med tanke på att jag inte fått fart på det efter åtskilliga timmar mellan våra två nuvarande datorer så är det inget jag kräver.

Hur är det med säkerhet? Hört historier om folk som loggar in på trådlösa nätverk och snålåker på uppkopplingen och bråkar.

Och vad är det för räckvidd på en sånhär sak?

Tack på förhand!

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Mac och PC kan prata trådlöst med varandra utan problem, bara sätt igång Windows- och personlig utdelning i Systeminställningarna på Macen och dela ut dina Windowsenheter precis likadant som vanligt. Jag kör med AirPort Express hemma, vilket funkar kalas, dock finns det ju ingen hubb i den.

Min basstation ger mig räckvidd runt 30 - 40 meter utan problem.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Vad gäller säkerheten så är du i regel tillräckligt säker om du använder WPA-kryptering. De flesta AP'er har stöd för detta, och det bör var ganska enkelt att sätta upp om du kollar i manualen.

Låter bra bra!
Är linksys värd en hundring extra (den var ju otroligt ful också)? Har hört lite delade meningar om d-link. Vissa säger att den rockar medan andra har problem. Har just nu en d-link di-604 som har funkat nästan bra. Har fått starta om den ett par gånger under de åren jag haft den när jag mixtrat med inställningarna.
Jag har haft otroliga problem med fildelning mellan datorerna som sagt. Jag vet inte om det beror på routern eller om jag är dålig.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Linksysen är skitsnygg där den står strax bakom datorn... ;)

Fildelning Mac-pc är ett helvete och jag har inte lyckats lösa det. Det är inga problem att låta XP komma åt filerna hos OS X, men att få XP att fatta att den ska släppa in Macen är fanimej omöjligt... x(
Jag löste det genom ftpservern jag ändå har rullandes på XP och Fetch i Macen... :e

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

:stefan: skrev:

Linksysen är skitsnygg där den står strax bakom datorn... ;)

Fildelning Mac-pc är ett helvete och jag har inte lyckats lösa det. Det är inga problem att låta XP komma åt filerna hos OS X, men att få XP att fatta att den ska släppa in Macen är fanimej omöjligt... x(
Jag löste det genom ftpservern jag ändå har rullandes på XP och Fetch i Macen... :e

Det gick utan problem för mig innan, sen formaterade jag PC:en och nu vägrar det funka.

D-link kan jag inte rekommendera, ren skit.

Okkido skrev:

D-link kan jag inte rekommendera, ren skit.

Tur att det inte var smutsig skit i alla fall. (n)
Frågan är om den andra är 200:- bättre än d-linken. Vad är det som är sunkigt med d-link`(annat än att de verkar hänga sig ibland)?

Det roliga var att när jag frågade en kompis sa han att linksys var skit och d-link rockade.

:stefan:
Har samma problem här med fildelningen. Den fungerar bara åt ena hållet. Men det är som sagt inte prio 1. Bara jag får internet så kan man ju fumla med ftp och sånt.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

oskob skrev:

:stefan:
Har samma problem här med fildelningen. Den fungerar bara åt ena hållet. Men det är som sagt inte prio 1. Bara jag får internet så kan man ju fumla med ftp och sånt.

Internet funkade utan att jag behövde göra ett smack nästan. Inställningarna i routern petades dit och vips funkade nätet i XP. Macen behövde jag bara peta igång och acceptera mitt trådlösa och sen var det klart. (y)

Var det linksys du hade?

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

oskob skrev:

Tur att det inte var smutsig skit i alla fall. (n)

Ja när ja köpte den låg den inplastad i en förpackning och inget damm, så ren var den, och jag förväntade mig inget annat

oskob skrev:

Frågan är om den andra är 200:- bättre än d-linken. Vad är det som är sunkigt med d-link`(annat än att de verkar hänga sig ibland)?

Det roliga var att när jag frågade en kompis sa han att linksys var skit och d-link rockade.

Jag har konstant problem med min d-link. Och efter lite research är det inte bara min router det är fel på, alla (ingen har sagt något motbevisande) har samma problem, och istället för att d-link går ut och ber om ursäkt och kompenserar kunderna skiter dem bara i det. Är rätt många ställen som slutat sälja d-links produkter för att de helt enkelt inte fungerat som de ska.

Oj. Ja det här är tillräckligt med kött för att inte välja d-link i alla fall. Tack för hjälp!

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)