webForumDet fria alternativet

fx5600xt 256 mb

Datorhårdvara

4 svar · 309 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

har nu ett sådant i burken, kylningen saknar fläkt, så jag antar att det heter passiv kylning?

Problemet är att jag tror att kylningen är för dålig.

När jag spelar spel så slocknar burken, den bara stänger av.

Så jag skulle behöva lite tips om bra kylning till detta kortet.

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Hemma körde jag vattenkylning, nu har jag inte tid att spela och laptopen är för seg ändå. Jag klockade mitt kort till max och hade en extra fläkt som bara låg löst på grafikkortet om du vill köra en riktig budgetvariant :)

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Flyttad ifrån Elektronik & High-techprylar.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Du har inte möjlighet att sätta en fläkt i "dörren" på lådan som blåser på kortet? Jag körde ett Gf4 länge med enbart den kylningen när fläkten på kortet la av.

Typ detta http://www.styggapojken.com/Dynapic/sp/jnc_dt809a.JPG

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

När grafikkorten blir för varma brukar man få artefakter(tror det heter så), det brukar inte leda till att hela datorn stängs av. :q

Har du nån koll på hur varmt det är inne i burken? Speedfan är ett bra program som kan rapportera temperaturerna inne i datorn.

/r Jag vet inte hur det är på ditt grafikkort men på mitt kan man se temperaturen om man går in på
Control panel -> Display -> Settings -> Advanced -> <GRAFIKKORTETS NAMN/MODELL> -> Temperature settings

Finns något sådant alternativ där kan du se hur varmt kortet är, Speedfan kan inte meddela om grafikkortens temp.

Det verkar som att du behöver mer kylning iaf, man kan lösa värmeproblemet på flera olika sätt men enklast är att man köper fläktar till chassit. Man kan även köpa fläkt till grafikkortet men det är lite krångligare att få fast, men ändå inte speciellt svårt.

Btw, har du tömt lådan och dess luftingångar på damm?

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)