webForumDet fria alternativet

Min dator låser sig

Datorhårdvara

4 svar · 868 visningar · startad av b242569

Medlem sedan sep. 20051 758 inlägg
Frågan#1

Jag har en ca 3 år gammal PC-dator av märket Acer. När jag kör en ljudfil eller besöker en hemsida med ljud händer det att den låser sig. Skruvar man bort ljudkortet (på CD-skivan med drivrutinerna står det Soundcard 5.1, 5 channel PCI, SWEEX Essentials) låser den sig aldrig. Vad är det bästa att göra om jag vill kunna använda ljudkortet utan risk att datorn låser sig? Ominstallation eller nytt ljudkort?

Medlem sedan jan. 2000566 inlägg

b242569 skrev:

Ominstallation eller nytt ljudkort?

Låter som rätt väg att gå. I den ordningen. Försök att finna uppdaterade drivrutiner till ljudkortet, de på CD-skivan är säkert från forntiden.

Om Windowsinstallationen också är 3 år gammal kan en fullständig ominstllation av operativsystemet göra underverk.

Medlem sedan jan. 2005713 inlägg

Har en ganska ny Acer som låste sig så fort jag gick in i utforskaren men bara i vissa mappar med olika ljud eller film filer.

Körde om windows så funkade det fint igen.

Och glöm inte att spara alla favoriter, det gjorde jag :( hua hade ordnat upp det så snyggt i mappar och allt.

Medlem sedan sep. 20051 758 inlägg

Det verkar som om det har fungerat. Hittills har inte datorn låst sig efter ominstallationen av allting.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Flyttad ifrån Elektronik & High-techprylar.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)