webForumDet fria alternativet

Fördelar med SATA

Datorhårdvara

6 svar · 718 visningar · startad av clarkbones

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg
Frågan#1

Vad är fördelarna med SATA-diskarna jämfört med ATA? Är det några problem att blanda ATA och SATA-diskar i samma dator? Är ev prestandaförbättringar praktiskt märkbara vid någon speciell typ av operationer eller applikationer?

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Klippt från IDG's forum

Det du kallar för "ultra ata" heter egentligen PATA och är ett parallellt gränssnitt för att ansluta HD och CD/DVD, SATA är ett seriellt gränssnitt för att ansluta HD och CD/DVD. PATA och SATA är på inget sätt kompatibla.

PATA finns i olika "versioner" som är bakåtkompatibla, hastigheten idag är 100 eller 130 Megabyte/sec (det har funnits långsammare tidigare). SATA finns i två versioner SATA I och SATA II med hastigheterna 150 respektive 300 Megabyte/sec.

I praktiken så kommer du inte att märka någon direkt skillnad i hastighet oavsett vilken av alla ovanstående som du väljer då det inte är gränssnittet som "bromsar" utan disken.

Har för övrigt både ATA diskar och SATA diskar i min burk, funkar fint....

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Har inget specifikt med Windows att göra så jag flyttar tråden.

Medlem sedan okt. 2005145 inlägg

Rent spontant skulle jag säga att S-ATA är ett osäkrare val.
Vi får in fler trasiga S-ATA än P-ATA här på firman.
Själv skulle jag inte förlita mig på S-ATA ännu....men det hade varit trevligt att kunna det.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Prestandan är bara höjd rent teoretisk, i praktiken märker man ingenting. Största fördelen är att man slipper flatkablarna.

Zpookey: Jasså, hur stor firma är det då? Man måste ha väldigt stora volymer innan man kan dra några slutsatser. Vad är det som varit trasigt, elektroniken eller mekaniken?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

finns ju dock ett par nya trevliga funktioner i sata2 som teoretiskt skulle kunna hjälpa till att få ut mer fart ur disken, NCQ tex.

Medlem sedan okt. 200445 inlägg

Zpookey skrev:

Rent spontant skulle jag säga att S-ATA är ett osäkrare val.
Vi får in fler trasiga S-ATA än P-ATA här på firman.
Själv skulle jag inte förlita mig på S-ATA ännu....men det hade varit trevligt att kunna det.

Vad är det för frima? Hur många S-ata resp P-ata finns det ute, vad har du för koll egentligen eller tar du något från luften?

Med tanke på att många hårddiskar är exakt samma det som skiljer är själva lelektroniken så blir jag tveksam till ditt utalande. konakten är väl det ända jag kan tänka mig är ömtåligare?

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)