Ska sätta upp en server och tänkta köra med en extern hårddisk istället för att dedikera en hel burk åt det. Det jag vill ha tips om är bra och billiga hårddiskar som man antingen kopplar till en annan dator, eller som man kör helt "fristående". Har letat lite men insåg ganska snabbt att jag är ganska lost när det gäller hårddiskar och prestandakoll.
Jag skall bara ha den som filserver. Inget stort alltså. Så för att svara på era frågor, samt ställa motfrågor:
muskot: Att den inte behöver vara kopplad till någon annan dator, dvs. en liten dator i sig. Om det finns några sådana alternativ som verkar vettiga.
GunnarD: Duger USB-hårddisk om man bara ska skicka småsaker till den?
stoffe-2k: Som en server där ett mycket fåtal personer skall dela filer av olika slag. Förmodligen kommer aldrig mer än en vara uppkopplad mot den samtidigt.
Lasp: Låter intressant, du har inte en länk så det blir lite lättare att se efter vad det är du snackar om?
om det bara ska vara en filserver har du ingen anledning till att köpa en "dator" med hårddisk i utan en liten SAN burk med ethernet anslutning är allt du behöver :)
om det bara ska vara en filserver har du ingen anledning till att köpa en "dator" med hårddisk i utan en liten SAN burk med ethernet anslutning är allt du behöver :)
Skillnaden mellan Netgear´s och den jag länkade till är att alla maskiner måste ha mjukvara installerad.
Frågan är ju sedan hur mycket man behöver ha "OnLine" så att säga. Jag har ju USB2 HHDburkar som backuper.
Nackdelar:
* Specialdrivrutiner som bara fungerar på XP (har försökt få igång det på en W2K3 server men inte lyckats).
* Om man speglar diskarna och en går sönder då måste man byta disken och bygga om hela speglingen vilket tyvärr innebär att man förlorar all info på diskarna! Alla andra burkar som kör spegling är det bara att byta disken och ge ett kommando som synckar diskarna med bibehållen info, tyvärr så finns inte denna funktion på SC101!
* Varje "disk" tar dynamiska 2 ip-adresser, vet inte vad som händer om dessa byts, förhoppningsvis så upptäcker drivrutinerna det.
Tror det var tidingen Datormagazin som testade den och tyckte att en brödrost hadde bättre funktionalitet! :)
Nackdelar:
* Specialdrivrutiner som bara fungerar på XP (har försökt få igång det på en W2K3 server men inte lyckats).
* Om man speglar diskarna och en går sönder då måste man byta disken och bygga om hela speglingen vilket tyvärr innebär att man förlorar all info på diskarna! Alla andra burkar som kör spegling är det bara att byta disken och ge ett kommando som synckar diskarna med bibehållen info, tyvärr så finns inte denna funktion på SC101!
* Varje "disk" tar dynamiska 2 ip-adresser, vet inte vad som händer om dessa byts, förhoppningsvis så upptäcker drivrutinerna det.
Tror det var tidingen Datormagazin som testade den och tyckte att en brödrost hadde bättre funktionalitet! :)
oh boy :o , det visst jag inte. det suger ju något enormt ! x(
stoffe-2k: Tack för dina tips, ska kolla närmre på det där. Det som kommer ligga på servern är mestadels bilder, så det lär inte bli för mycket jobb för servern, så det "sämsta" skulle förmodligen duga i det här fallet.
Tack till alla er andra också som hjälpt mig, jag får se efter vad som skulle kunna passa.
stoffe-2k: Tack för dina tips, ska kolla närmre på det där. Det som kommer ligga på servern är mestadels bilder, så det lär inte bli för mycket jobb för servern, så det "sämsta" skulle förmodligen duga i det här fallet.
Tack till alla er andra också som hjälpt mig, jag får se efter vad som skulle kunna passa.
Efter vad GunnarD sa skulle jag inte rekommendera dig att köpa den.
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e