webForumDet fria alternativet

Säkringen går så fort datorn startas

Datorhårdvara

4 svar · 549 visningar · startad av Pace

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg
Frågan#1

Tjena!

Nu har jag ett datorproblem, varje gång man drar på strömbrytaren på baksidan av datorn så går säkringen i rummet.

I dag när jag startade datorn blixtrade det till på baksidan på datorn och rummet blev svart. Efter att ha bytt säkring till rummet startar datorn men efter runt 30 minuter startades den om utan anledning. Senare dör den och säkringen går. Vid försök att återuppliva den så går säkringen så fort man tittar på strömbrytaren.

Vad kan vara fel? Nätaggregatet?

Jag är kass på el så enkla tips uppskattas. Tror ni att jag kan få det åtgärdat av butiken jag köpte datorn av?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Om säkringen går så fort du slår på strömmen skulle jag misstänka kortslutning, antagligen i nätagget eftersom du säger att det blixtrade på baksidan av datorn.

Du har inget annat nätagg liggandes att testa med? Alternativet är att knalla och köpa ett nytt (inte så farligt dyrt) eller som du säger, lämna in burken så får butiken göra det - antagligen till en större slant än självmek. ;)

Tack för infon! Då är det nog som du säger, kortslutning i nätaggregatet.

Typiskt att det ska hända just nu intill midsommar och så...

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Säger samma sak som :stefan:, det är troligt att det blir överslag i någon komponent i nätaggregatet.

Har fått tillbaka datorn nu och givetvis var det som ni sa.

Nätaggregatet var ganska rostat ;).

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)