Hej!
Nu är det så att jag funderar på att skaffa en ny dator och eftersom jag idag inte har någon riktig koll på processorer osv. så tar jag hjälp av er för att välja det bästa. Det största problemet är alltså processorn som jag ser det, då man hör att en Pentium 4 som klockar på 3.0 kan vara lika bra som en AMD Processor som är på 2.0, men hur vet man vilken av AMD's som är dugliga och vad är bäst idag (dualcore är bäst idag, men nu väljer jag gärna bort dualcore då datorn ökar radikalt i pris om detta ingår)?
Jag vill alltså ha en dator som ska vara enbart en familjedator, dvs. inget spelande eller liknande, bara arbete. En hårddisk på minst 100 GB, och RAM på minst 1024 MB. Och en dator som då går att köpa i "riktiga" butiker. Går det att finna? I vilket fall som helst, så är det viktigaste om ni berättar för mig om processorer, då jag inte kan ett skvatt om de olika skillnaderna... tex. Intel Celeron VS Intel Pentium, vad är skillnaden?
Datorn som familjen delar på idag är en med Intel Pentium 4 processor som klockar på 2.60Ghz med 512 mb RAM, och jag vill verkligen inte nergradera mig, snarare uppgradera så gott det går.
Sedan undrar jag om de finns en smart lösning för överföring utav filer från dator till dator. Dvs. datorerna står brevid varandra i samma rum. Finns det någon sorts kabel man kan koppla mellan så man snabbt och enkelt kan överföra alla sina filer till den nya datorn, eller måste man klydda med annat? Ge förslag!
Kör idag med Symantec's Norton Antivirus 2003 och Norton Internet Security 2003 och oftast vid köp utav en ny dator följer det nästan aldrig med något bra antivirus och brandväggslösning. Och nyligen fick vi ett erbjudande om F-Secure Internet Security packet, där man laddade ner programmet gratis och betalade sedan 130 per år för att få uppdateringar. Bra eller dåligt?
Hur bra är F-Secure's lösning/progarm då? Bättre än de jag förnuvarande har? Bör jag slå till?
Kom med tips och råd till mitt datorinköp! Inte allt för dyrt, men ändå en bra dator som man klarar sig ett tag på. Och visst har jag funderat på att köpa en Mac, men de är väldigt dyra... så jag tror jag väntar med det.
Tack på förhand! :)
PS. Jag har ingen aning vart jag skulle lägga tråden, så finns det ett bättre ställe så går det bra att flytta den.
Du har ju redan en någorlunda modern processor i datorn du har, om du vill komma billigt undan kanske det är smartast att satsa på att uppgradera den? För att du verkligen ska känna av att du bytt processor bör du köpa en relativt kraftig pjäs (dvs. gärna dual core).
När det rent allmänt gäller processorer är det så att AMD Sempron och Intel Celeron är nedbantade budgetvarianter av Athlon och Pentium. Mindre cacheminne och lägre busshastighet gör att de blir billigare och långsammare än sina storebröder.
Intel kommer under sommaren att lansera en ny desktopprocessor som i slutändan innebär att Netburst-arkitekturen och varumärkesnamnet Pentium går i graven. Den nya processorn kommer att heta Core 2 Duo och lär bli rejält giftig. ;) Den kommer även att föra med sig rejäla prissänkningar från både AMD och Intel (när det gäller utgående Pentium). Förhoppningsvis kan det bli ett intressant priskrig mellan Pentium D (suger egentligen, men kan bli intressant om priset sänks tillräckligt), Athlon 64 X2 och Core 2 Duo.
Föra över filer gör du antingen via en korskopplad TP-kabel som du ansluter mellan datorernas nätverksportar (smidigast) eller så kopplar du in den gamla datorns hårddisk i den nya datorn och kopierar filerna den vägen (snabbast om det handlar om stora datamängder).
När det gäller antivirus är Norton det sämsta och F-secure är säkerligen bättre. Personligen rekommenderar jag NOD32 som antivirus och Jetico eller Kerio PF som brandvägg.
Korskopplad TP-kabel? Okej, finns det någonstans som jag kan läsa för att förstå mig på hur jag får igång det hela sedan med kablarna? Vill liksom inte stå där sedan med kablarna i handen och inte komma någon vart. ;)
Norton det sämsta? Det var lite överraskande faktiskt, har inte haft några problem alls med det... men å andra sidan så har där varit några småsaker som det inte kunnat stoppa utan att man har fått söka igenom hela datorn. NOD32 har jag hört om innan, men jag gör gärna det enkelt för mig och får allt på en och samma gång, dvs. både antivirus och brandvägg. Plus att eftersom NOD32 inte tycks säljas hos återförsäljaren än så blir jag tveksam till det, finner mer ro om jag köper ett känt program. :)
Det var lite överraskande faktiskt, har inte haft några problem alls med det... men å andra sidan så har där varit några småsaker som det inte kunnat stoppa utan att man har fått söka igenom hela datorn.
Norton AntiVirus är ett virus i sig. Att du inte haft några problem med det betyder ju inte att det är bra..
Frezze skrev:
NOD32 har jag hört om innan, men jag gör gärna det enkelt för mig och får allt på en och samma gång, dvs. både antivirus och brandvägg. Plus att eftersom NOD32 inte tycks säljas hos återförsäljaren än så blir jag tveksam till det, finner mer ro om jag köper ett känt program. :)
NOD32 är väldigt bra! Använder det själv på båda min datorer, det är väldigt effektivt och resurssnålt. Att du en har en mjukvara för antivirus och en mjukvara för brandvägg gör det absolut inte krångligare.
Ptja, snabbare processor och mer minne än din nuvarande. I övrigt kan jag inte uttala mig, eftersom jag inte känner till mer än så. Om jag var du skulle jag hålla mig en stund till, det lär komma rejäla prissänkningar inom en eller ett par månader.
Frezze skrev:
Korskopplad TP-kabel? Okej, finns det någonstans som jag kan läsa för att förstå mig på hur jag får igång det hela sedan med kablarna? Vill liksom inte stå där sedan med kablarna i handen och inte komma någon vart. ;)
Plugga in kabeln och ge de aktuella nätverkskorten i repspektive dator en ip-adress (t ex. 192.168.0.1 och 192.168.0.2), aktivera fil- och skrivardelning i Windows och dela ut det material du vill kopiera. Exempelvis.
Frezze skrev:
Norton det sämsta? Det var lite överraskande faktiskt, har inte haft några problem alls med det... men å andra sidan så har där varit några småsaker som det inte kunnat stoppa utan att man har fått söka igenom hela datorn. NOD32 har jag hört om innan, men jag gör gärna det enkelt för mig och får allt på en och samma gång, dvs. både antivirus och brandvägg. Plus att eftersom NOD32 inte tycks säljas hos återförsäljaren än så blir jag tveksam till det, finner mer ro om jag köper ett känt program. :)
NOD32 är ett känt program som vinner tester till höger och vänster (titta t ex. här). Norton är å sin sida känt för att dra väldiga systemresurser. Bytte ut Norton Antivirus mot NOD32 hos en kompis vars halvslöa dator blev som ny. :) När det gäller brandväggen skulle jag hellre använda den som följer med XP SP2 framför Nortons Internet Security-skräp.
NOD32 hos en kompis vars halvslöa dator blev som ny. :)
Detta gjorde även jag hos en kompis. Norton avinstallerades helt och hållet, istället installerades NOD32 och Windows-brandväggen aktiverades. Blev en enorm skillnad på hans dator som inte alls är så värst gammal. Sedan finns det kanske bättre alternativ en Windows-brandväggen men jag upplever att den har blivit bättre och duger för en normal användare.
Ptja, snabbare processor och mer minne än din nuvarande. I övrigt kan jag inte uttala mig, eftersom jag inte känner till mer än så. Om jag var du skulle jag hålla mig en stund till, det lär komma rejäla prissänkningar inom en eller ett par månader.
Hm, låter ju faktiskt bra! Får väl bli en dator med den processorn, eller om nu pengarna räcker så en med två kärnor. Det är ju så, att tid är något jag inte har... dator som jag har nu ska nämligen vara tillbaka senast den 31 juli, eller betala drygt 3000 kr för bara datorn (lång historia) och därför tycker jag det blir mycket billigare att köpa en helt ny dator, istället för att lägga pengar på en över 3 år gammal använd dator. Hoppas du förstår mitt dilema. :)
muskot skrev:
Plugga in kabeln och ge de aktuella nätverkskorten i repspektive dator en ip-adress (t ex. 192.168.0.1 och 192.168.0.2), aktivera fil- och skrivardelning i Windows och dela ut det material du vill kopiera. Exempelvis.
Låte hyfsat enkelt. Dock har jag ingen aning vart man ändrar inställningar för nätverkskorten och så. Och Fil- och skrivardelning, var hittar man det?
muskot skrev:
NOD32 är ett känt program som vinner tester till höger och vänster (titta t ex. här). Norton är å sin sida känt för att dra väldiga systemresurser. Bytte ut Norton Antivirus mot NOD32 hos en kompis vars halvslöa dator blev som ny. :) När det gäller brandväggen skulle jag hellre använda den som följer med XP SP2 framför Nortons Internet Security-skräp.
Compusa skrev:
Norton AntiVirus är ett virus i sig. Att du inte haft några problem med det betyder ju inte att det är bra..
NOD32 är väldigt bra! Använder det själv på båda min datorer, det är väldigt effektivt och resurssnålt. Att du en har en mjukvara för antivirus och en mjukvara för brandvägg gör det absolut inte krångligare.
Hm, okej. Ni har nästan övertalat mig till att köpa NOD32, förmodligen hade denna nuvarande datorn blivit mycket snabbare med det programmet istället för Norton Antivirus 2003, men nåja. Programmet ser ut att kostar 200 kr i sig inkl. 1 års uppdateringar, men vad kostar det att sedan hålla igång uppdateringarna om året?
Tack än en gång för de snabba svaren! Väldigt pratiskt så man kan tänka igenom sina kommande köp. :)
Hm, låter ju faktiskt bra! Får väl bli en dator med den processorn, eller om nu pengarna räcker så en med två kärnor. Det är ju så, att tid är något jag inte har... dator som jag har nu ska nämligen vara tillbaka senast den 31 juli, eller betala drygt 3000 kr för bara datorn (lång historia) och därför tycker jag det blir mycket billigare att köpa en helt ny dator, istället för att lägga pengar på en över 3 år gammal använd dator. Hoppas du förstår mitt dilema. :)
Core 2 Duo släpps 23 juli, så då kanske priskriget hunnit rassla igång lite innan du måste lämna tillbaka din nuvarande maskin. :)
Frezze skrev:
Låte hyfsat enkelt. Dock har jag ingen aning vart man ändrar inställningar för nätverkskorten och så. Och Fil- och skrivardelning, var hittar man det?
Man går in under nätverksinställningar i kontrollpanelen och väljer den anslutning man vill konfigurera (förmodligen heter den "Anslutning till lokalt nätverk"). Därefter går man in under egenskaper och egenskaper för TCP/IP och ställer vilken ip-adress kortet ska använda.
I kontrollpanelen finns även en guide (heter "Network Setup Wizard" på engelskt Windows) som kanske kan förenkla processen lite, har dock aldrig använt den själv.
Frezze skrev:
Programmet ser ut att kostar 200 kr i sig inkl. 1 års uppdateringar, men vad kostar det att sedan hålla igång uppdateringarna om året?
Har för mig att man får 30-40 % rabatt på en förnyad licens.