webForumDet fria alternativet

Köpa bärbar

Datorhårdvara

24 svar · 3 604 visningar · startad av Melea

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Det känns som en djungel när man ska köpa bärbar.. Det finns 5-10 olika processorvarianter, en väldans massa olika grafikkort osv.
Det jag har som krav på datorn är:

1. 15,4" skärm
  2. Minst 1024 ram-minne
  3. Ett bra grafikkort som klarar av de nya spelen
  4. Lång batteritid
  5. Inte klumpig

Budgeten är inte satt, men runt 15 000 tycker jag låter rimligt.

Så, vad finns det att välja på? :)

Tack på förhand!

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

ska du spela dom senaste spelen ..... ja du ... ska du spela dom senaste spelen som släps nu så får du vänta ca 2 år .... då kanske du kan spela dom spelen som släptes nu.

Bärbara är inte till för spel inte dom senaste i alla fall

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Jag har fastnad för Dell sen jag köpte min laptop.
Kolla https://www.dell.se så finns det en uppsjö av modeller och prisklasser.

En polare köpte en toshiba häromdagen och den verkar även väldigt bra.
Här är länk till den:
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=3N9sy0IM910000E4i3hJQEeF0000O3hI5dl9?ProductID=KejD4QFWaekAAAEJPvnRi0Tq&CatalogCategoryID=bWPD4QFWQBQAAAEBycVF0KR4&filename=productpage_text%2Cproducttype_text%2Cprodtypes_vartypes_text&windowtitle=TOSHIBA QOSMIOF20153S
Verkar tokfet. man kan kolla på dvd i den utan att ens slå igång datorn, vilket är najs om man är ute och reser.
Ligger ju även i din prisklass.

Den jag köpte från Dell kan jag starkt rekommendera, en Inspiron 9400 med bla. 2048Mb Ram och en Centrino processor med dubbla kärnor. Men den kostar 25.500.

Lycka till!

mayday skrev:

ska du spela dom senaste spelen ..... ja du ... ska du spela dom senaste spelen som släps nu så får du vänta ca 2 år .... då kanske du kan spela dom spelen som släptes nu.

Bärbara är inte till för spel inte dom senaste i alla fall

Vi snackar spel i World of Warcraft-klassen, och det vet jag att det finns bärbara datorer som klarar av.

MickeA.com skrev:

Jag har fastnad för Dell sen jag köpte min laptop.
Kolla https://www.dell.se så finns det en uppsjö av modeller och prisklasser.

En polare köpte en toshiba häromdagen och den verkar även väldigt bra.
Här är länk till den:
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=3N9sy0IM910000E4i3hJQEeF0000O3hI5dl9?ProductID=KejD4QFWaekAAAEJPvnRi0Tq&CatalogCategoryID=bWPD4QFWQBQAAAEBycVF0KR4&filename=productpage_text%2Cproducttype_text%2Cprodtypes_vartypes_text&windowtitle=TOSHIBA QOSMIOF20153S
Verkar tokfet. man kan kolla på dvd i den utan att ens slå igång datorn, vilket är najs om man är ute och reser.
Ligger ju även i din prisklass.

Den jag köpte från Dell kan jag starkt rekommendera, en Inspiron 9400 med bla. 2048Mb Ram och en Centrino processor med dubbla kärnor. Men den kostar 25.500.

Lycka till!

Har kollat en del på Dell, dock är den datorn du köpte lite väl dyr för mig. ;) Ska kika vidare lite där, det kanske inte är så pjåkigt i alla fall?

Hur är Acer annars? Deras Lamboghino (stavning?) är ju inte att leka med.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Wow är knappast ett nytt spel har väll över ett år på nacken nu

Nya spel klassar ja som FEAR osv som använder nya tekniker

Har kikat lite på Sony, och fastnade för denna modellen, men jag hittar ingen återförsäljare.
Någon som vet när den släpps eller någon återförsäljare som har den?

Tack! :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Melea skrev:

Har kikat lite på Sony, och fastnade för denna modellen, men jag hittar ingen återförsäljare.

Tyckte att du skrev "inte klumpig" i ditt första inlägg? 17"-skärm och 3,8 kg är i mina ögon snudd på så klumpigt som det kan bli. I övrigt tycker jag att man inte ska stirra sig bild på skärmstorlek, finns inget värre än XGA-upplösta 15,4"-skärmar (eller jo, det skulle väl vara en XGA-upplöst 17"-skärm - men någon sådan har jag tack och lov inte sett ännu).

När det gäller processorer finns det ett några modeller som är intressanta:

- Intel Core Duo. Dubbelkärnig processor med fin prestanda per watt.
- Intel Core Solo. Samma processor som ovan, men bara en kärna.
- Intel Pentium M. Föregångaren till Core.
- AMD Turion 64 X2. AMD:s motsvarighet till Core Duo. Dubbla kärnor även här.
- AMD Turion 64. Samma som ovan, men enkelkärnig.

Celeron, Pentium 4, Athlon 64 och Sempron bör man inte ha i en bra laptop.

MickeA.com skrev:

Centrino processor med dubbla kärnor. Men den kostar 25.500.

Centrino är ingen processor. ;)

...i övrigt rekommenderar jag en titt här:
http://www.apple.com/se/macbookpro/ :bire

Klumpighet och 15,4" skärm har jag lagt åt sidan, så det är inga probs. :)
Sony ligger ju ganska bra till då den har en Intel Core Duo processor, eller?
Hur snabb är en 1,66 GHz jämfört med hur man mätte "förr"? Det här nya system fattar jag mig inte ett dugg på.

/r Kanske inte är så dumt med Apple, ska fundera på det, men de ligger så hiskligt dyrt i pris.

Medlem sedan apr. 200699 inlägg

Melea skrev:

Du kan ju kolla på följande länk:
http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010094526

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Macbook (utan pro) - prisvärda, dock inte världens bästa graffekort.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Core Duo är det bästa man kan stoppa in för tillfället. Turion64 X2 är iofs. inte heller så dum, men förekommer inte alls i samma utsträckning.

Det går inte att rakt av säga vad 1,66 GHz motsvaras av "hur man mätte förr", det är så mycket som spelar in. Kolla benchmarks för det du är intresserad av.

Nu är det dags på riktigt!

Är den här modellen ett bra köp för 10079:-?

Medlem sedan sep. 2000221 inlägg

Vart ser du priset?

Medlem sedan mars 2004485 inlägg

http://www.zepto.se/ , visa priserna med moms!!

Jag får den genom jobbet, så priset kommer ni inte hitta på internet... Frågan kvarstår, är det ett bra köp? :)

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Display 14.1” WXGA High Definition BrightView Widescreen Display (1280 x 800) känns inte så attraktivt....

CatZ skrev:

Display 14.1” WXGA High Definition BrightView Widescreen Display (1280 x 800) känns inte så attraktivt....

På vilket sätt? Jag skulle trivas utmärkt med en 14.1", eller är det tekniken som inte är så attraktiv?

Jag köpte en sån HP för en tid sedan och kan faktiskt säga att jag är mycket nöjd. Jag använder den till program med mycket beräkningar samt en del i AutoCAD och på de områdena har den fungerat utmärkt. Dock kanske det inte är en speldator, fast isf är väl en stationerad att rekommendera i mitt tycke...

Låter trevligt! Det enda spelet jag spelar för tillfället är World of Warcraft, och det är ju inte särskilt grafikkortskrävande. Mer minnet som spelar roll där.
Hur är ljudnivån på HP:s lite mindre bärbara datorer?

Är ingen expert på datorer men jag upplever ljudet på hp dv2065 som klart godkänt... har bara spelat musik på den iofs...

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)