webForumDet fria alternativet

Vilken dator för använda som server??

Datorhårdvara

6 svar · 519 visningar · startad av eddy1

Medlem sedan aug. 2001969 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag ska köpa en dator som ska agera server men vet inte vad man ska ha?

Servern ska igentligen bara användas för att spara bokföring på då bokföring görs från två olika datorer.
sen behöver det ju finnas någon typ av backup, kanske räcker att det sitter två speglade diskar i?

datorn kommer ju iallafall vara ingång dyngnet runt, men det finns ju inga större prestandard krav...

Någon med tips vad man ska använda, vad skiljer en dator åt som kallas "server" när man kollar på butikerna som säljer datorer?

hittade en hos misco som står under gruppen "servrar"
http://www.misco.se/?511224

tacksam för tips och råd...

Mvh

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

eddy1 skrev:

Servern ska igentligen bara användas för att spara bokföring på då bokföring görs från två olika datorer.
sen behöver det ju finnas någon typ av backup, kanske räcker att det sitter två speglade diskar i?

Har du tänkt över att köpa en extern hårddisk med tillhörande backup-programvara?

eddy1 skrev:

Någon med tips vad man ska använda, vad skiljer en dator åt som kallas "server" när man kollar på butikerna som säljer datorer?

Datorer som säljs som serverdatorer har i regel inget ljudkort, dåligt grafikkort, men bra CPU, bra nätverkskort och ofta en SCSI-styrenhet eller IDE-styrenhet med stöd för RAID.

eddy1 skrev:

hittade en hos misco som står under gruppen "servrar"
http://www.misco.se/?511224

Verkar ganska overkill för dina behov faktiskt. Jag tror nästan att en ombyggd gammal PII 500 MHz skulle passa dina behov bättre. Eller ska den serva något anant också, t ex vara spelserver eller webbserver?

nitro2k01 skrev:

Har du tänkt över att köpa en extern hårddisk med tillhörande backup-programvara?

Men hur ska den göras tillgänglig via nätverket?

nitro2k01 skrev:

Datorer som säljs som serverdatorer har i regel inget ljudkort, dåligt grafikkort, men bra CPU, bra nätverkskort och ofta en SCSI-styrenhet eller IDE-styrenhet med stöd för RAID.

Ok. Men dom är inte annorlunda på något sätt då dom ska va i drift 24H, funkar en valig arbetsdator lika bra?

nitro2k01 skrev:

Verkar ganska overkill för dina behov faktiskt. Jag tror nästan att en ombyggd gammal PII 500 MHz skulle passa dina behov bättre. Eller ska den serva något anant också, t ex vara spelserver eller webbserver?

det kan ju bli mer saker i framtiden. Men jag tänkte köra Windows 2003 server på den. Saken var att datorn kostade 4000:- inkl så det var ganska överkomligt.. Men den räcker till iallafall??

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

eddy1 skrev:

Men hur ska den göras tillgänglig via nätverket?

Han menade att du backar upp serverns hårddisk till en extern hårddisk med npgot trevligt backup program. Den enda disken som delars ut på nätverket är den interna disken i servern.

eddy1 skrev:

Ok. Men dom är inte annorlunda på något sätt då dom ska va i drift 24H, funkar en valig arbetsdator lika bra?

En server dator är designad för att gå 24/7/365 vilket inte en vanlig kontorsdator är.
Detta gör man genom bättre kvalitet på prylarna, dubblerar saker som kan gå sönder (ex. nätaggregat) ...

eddy1 skrev:

det kan ju bli mer saker i framtiden. Men jag tänkte köra Windows 2003 server på den. Saken var att datorn kostade 4000:- inkl så det var ganska överkomligt.. Men den räcker till iallafall??

Datorn räcker till men jag skulle stoppa i mera minne, 512MB räcker inte långt.

Vad har du för budget? Synd att snåla på hårdvaran bara för att W2K3 kostar en del pengar.

Nu gäller du ju inte första hand att bara ha servern som fildelningsserver. med någon backup möjlighet då det gäller bokföring...

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

eddy1 skrev:

eddy1 skrev:

Nu gäller du ju inte första hand att bara ha servern som fildelningsserver. med någon backup möjlighet då det gäller bokföring.

Vad är det som gäller? Lite svårt att ge råd när du ger två olika besked.
Varför ska den vara igång dygnet runt?

den kommer ju agera som filserver, bokförings filerna ligger ju där men programmet körs på olika klienter...

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)