Har precis köpt en ny Seagate Barracuda ST3120814A 7200.9 120Gb 7200rpm 8Mb UDMA100 IDE men lyckas inte få den att dyka upp i Windows.
Har en hårddisk innan, som jag vill ha kvar som primär (master?). Den enda platsen som finns kvar i lådan är där diskettstationen sitter, så den har jag plockat bort. Kabeln gick förut först till diskettstationen (grå, slave?) och sedan till hårddisken (svart, master?). Satte helt enkelt in den nya disken där diskettstationen satt med kablar och allt.
Fungerade inte, men det är möjligt att man måste ställa in något i BIOS, tyvärr kan man ju inte så mycket om det. Har även testat att byta ut cd läsaren mot hårddisken, men detta funkade inte heller.
Har aldrig haft någon direkt koll på det här med master/slave, vad är det som gäller? Kan jag byta ut diskettstationen eller cd-läsaren mot en hårddisk? (Fungerar sladdarna på det sättet?)
Det är en ganska gammal dator, har inte specsen här nu, men kan posta senare.
Vad kör du för operativsystem?
I vissa operativsystem (windows 2003 till exempel) sätter windows inte alltid en enhetsbokstav på driven. Det kan du ändra i diskhanteraren (Disk Management).
Den är byglad som "cable select" vilket jag antar betyder att om man kopplar den grå (slave) kontakten så blir den slave.
När jag bytte ut den mot cd-läsaren var det dock en svart kontakt.
Ang BIOS:
- Kopplad där diskettstationen satt, som slave: Hittas första gången, men när man auto searchar eller vad det nu är så försvinner den, så jag antar att den inte hittas "på riktigt".
- Kopplad där cd-läsaren satt, som slave eller master, vet inte riktigt: Hittas hela tiden, även när man kör auto search.
Kör Windows XP, ska kolla om jag hittar den i diskhanteraren.
(Så det funkar inte att koppla med sladden som går till diskettenheten då? Det är ju samma sladd som sedan går till den första hårddisken, men det kanske är en annorlunda kontakt eller något?)