Jag ska köpa laptop, och budgeten ligger på 8000 kr. Hittills har jag hittat två kandidater och undrar vilken som är bäst.
Det som är viktigast för mig är rå processorstyrka, och jag har tänkt lite på skillnaden mellan de två. Båda's CPU'er är 2 GHz. Den första har en AMD-CPU, och den andra har en Intel Centrino. Av ren vana får jag för mig att AMD presterar bättre, men samtidigt så har dual core, vilket inte AMD'n har (?)
I övrigt verkar de ganska likvärdiga, så jag undrar om någon har erfarenhet av någondera dator, och vet omnågon av dem t ex är benägen att krängla eller har dålig skärm, eller nåt annat man bör se upp för.
Alt. om någon har förslag på någon annan dator inom samma budget.
Det finns ingen processor som heter Centrino. Core Duo, som sitter i Inspiron 6400, är Intels vassaste processor just nu. Vill du ha något lika vasst från AMD är det Turion 64 X2 du ska titta på, Sempron är en budgetmodell. Har dock svårt att tro att du kan få ihop en burk med Core Duo T2500 2 GHz för 8000 kr.
Båda burkarna har leksaksupplösning på sina 15,4"-skärmar, men på Dell-burken går det faktiskt att få 1680x1050 om man lägger till 1100 kr (värt!). Fast det är klart, ska man ha en laptop för under 8000 kr måste man kompromissa en del.
Hur som helst hade jag valt Dell då jag alla dagar i veckan väljer Core Duo över Sempron.
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e