webForumDet fria alternativet

köpa 19" LCD

Datorhårdvara

10 svar · 844 visningar · startad av soocks

Medlem sedan feb. 200240 inlägg
Frågan#1

har tänkt att införskaffa en ny skärm och tänker mig en 19" LCD. kan tänka mig att betala 4k, mer eller mindre.

jag är ute efter en bra allround-skärm med största vikt lagd på färgåtergivning osv, så den funkar fint för grafiskt arbete. film ska också funka och till viss del även spel, men det är ingen prioritet.

toms hardware har testat vårens 19"-are (http://www.tomshardware.se/skarmar_och_tv/skarmar/20060322/index.html) och där hamnar ViewSonic VP930 som bästa allround och den verkar klara mina krav bra. dock verkar en del folk ha lite problem med "ljusa hörn", något som toms hardware iofs inte märkte något större av.

har dålig koll på detta, någon som vet mer vad man ska leta efter eller kanske har tips på vad man ska köpa?

edit:
kan det vara värt att satsa på något större? 20" ws?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

soocks skrev:

kan det vara värt att satsa på något större? 20" ws?

Ja, det kan det. Det tråkiga med 19"-skärmar är att de inte har högre upplösning än billiga 17"-skärmar. Har man dålig syn, kan en 19"-skärm möjligen vara motiverad. 20"-skärmar brukar ha högre upplösning, oavsett om de är 4:3 eller ws. Själv har jag en LaCie PhotonVisionII 20". Det är en 4:3-skärm. Den tycker jag är riktigt bra på färgåtergivning. Den är flera resor bättre än den 20" tft från Dell som jag använder på jobbet (har för mig Dell-skärmen är en 2005FP eller vad den nu heter).

Man brukar ju tala om döda pixlar när det gäller tft-skärmar. Jag vet inte om jag har haft tur, eller om LaCie helt enkelt är bra på att sortera bort skräp-skärmar, men faktum är att jag inte har en enda död pixel på min skärm. Som sagt, det kan vara tur, så ta inte mitt ord som en garanti för att du slipper döda pixlar.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Skulle du stöta på en död pixel om du köper en ny skärm så är det inte säkert företaget tar tillbaka den, vissa har en regel att det måste vara 4-5 döda pixlar för att du ska få byta. Använd din ångerrätt då och lämna tillbaka den och köp en ny istället.
Bara ett tips jag läst nånstans.

Medlem sedan feb. 200240 inlägg

tack för svaren!

Själv har jag en LaCie PhotonVisionII 20". Det är en 4:3-skärm. Den tycker jag är riktigt bra på färgåtergivning.

den verkar onekligen fin, men ligger över min budget rätt duktigt :)

ang. 20" ws fick jag tipset om ViewSonic VX2025WM. kanske inte den vassaste kniven i lådan, men verkar prisvärd. någon som vet något mer om denna?

har också fått tips om Samsung SyncMaster 970P och den verkar få bra värden för både färgåtergivning och kontrast. dock verkar den inte vara lika bra på att visa film. någon som vet mer? :)

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jag köpte en Samsung Syncmaster 204B nyligen.
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090653

Undersökte lite innan och enda nackdelen med den är att den bara har 16,2 miljoner färger istället för 16,7 miljoner färger. Men inget jag bryr mig om.
Och jag är i alla fall väldigt nöjd med den. :)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Erik Juhlin skrev:

Undersökte lite innan och enda nackdelen med den är att den bara har 16,2 miljoner färger istället för 16,7 miljoner färger. Men inget jag bryr mig om.

:e Uppriktigt sagt tror jag inte du har någon som helst anledning att bry dig. I det här fallet är det säkert en tämligen meningslös siffra som skiljer sig bara för att olika företag räknar på olika sätt. För övrigt undrar jag om någon lcd-display i praktiken verkligen kan återge så många färger. Man får ju en känsla av att de egentligen inte har gjort något mer än att räkna ut 2^24 för att komma fram till den siffran. Men vi har ju en fysisk sida också, dit vi kommer efter D/A-omvandlingen av bilden.

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg

Köp en Apple Cinema Display 20"!

Hmm, Apple kör väl med LGs skrämar som även Dell kör med.

Är kanske inte lika fancy, men vill man komma lite billigt undan så är väl LG eller Dell bra alternativ.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Erik Juhlin skrev:

Jag köpte en Samsung Syncmaster 204B nyligen.
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090653

funderar på en sådan skärm, så oslagbart pris på den! Tror du den är bra om man håller på med grafik?

Det är den säkert. :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

...nja... har läst att betraktningsvinkel i höjdled är rätt kass?! skrev mer om det i min tråd jag skapade här:
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=150480

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)