webForumDet fria alternativet

Ny CRT-skärm - utan kablar!

Datorhårdvara

11 svar · 460 visningar · startad av casca

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg
Frågan#1

Precis fått hem en fräsch (begagnad) Samsung Syncmaster 1200NF, men av nån anledning medföljde inget kablage! Själva RGB-kabeln spelar väl ingen roll (för det finns väl bara en sort?) men spelar det nån roll vilken nätsladd jag använder? Kanske dum fråga men.. ;)

Bak på skärmen står det

AC 100-240V~ 60/50Hz 1.8A

Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Nej, det spelar ingen roll, eftersom som du säger så finns det bara en sort. Vi har ju 230V, 50Hz här tror jag? 1.8Amps är ju hur mkt ström den drar.

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Det spelar en jättestor roll...

Om du skulle stoppa in en sladd anpassad till en maskin med specifikationen AC 100-240V~ 60/52Hz 1.8A så kommer din brödrost att gå ut i sympatistrejk.

Allvarligt.....plugga du in sladden....

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

OK, tack.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Det är i regel bara när det står DC som du bör se upp och se till att du matar med rätt spänning och då har kablarna dessutom en transformator i någon ände också som säger hur den transformerar ner växelström till likström.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Signalkabeln spelar en viss roll, i alla fall om du ska köra BNC (antar att skärmen har både BNC och d-sub). BNC är bättre om man slantar upp lite pengar för kabeln, i annat fall är d-sub att föredra.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Gein skrev:

Det är i regel bara när det står DC som du bör se upp och se till att du matar med rätt spänning och då har kablarna dessutom en transformator i någon ände också som säger hur den transformerar ner växelström till likström.

Elektronikbög som jag är vill jag klaga lite på hur du uttrycker dig. En transformator transformerar ner växelspänning till växelspänning med lägre spänning. Sedan så likriktas och reguleras växelspänningen till likspänning.
Detta är dock i regel inte en sanning idag. De flesta nätagg är så kallade switchande kraftagg, som så kallat switchar ner spänningen.
Och ja, jag har för mycket ledig tid. Och för lite... Whatever, ni skulle inte förstå! :moose

nitro2k01 skrev:

Elektronikbög som jag är vill jag klaga lite på hur du uttrycker dig. En transformator transformerar ner växelspänning till växelspänning med lägre spänning. Sedan så likriktas och reguleras växelspänningen till likspänning.
Detta är dock i regel inte en sanning idag. De flesta nätagg är så kallade switchande kraftagg, som så kallat switchar ner spänningen.
Och ja, jag har för mycket ledig tid. Och för lite... Whatever, ni skulle inte förstå! :moose

Ja, fel av mig. Jag brukar lite slarvigt kalla blaffan för en transformator. Men det kanske är mer rätt att kalla det AC-adapter? :)

Egentligen DC-adapter eller hellre AC/DC-adapter eftersom det är DC som kommer ut ur den.

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Nitro.....vilken färg är det på dosan ?? :moose

AC-adapter står det iaf på min laddare till Dell-burken.

Spook skrev:

Nitro.....vilken färg är det på dosan ?? :moose

I mitt fall så är dosan ofta luftfärgad, med andra ord inga dosa alls runt elektroniken.

Gein skrev:

AC-adapter står det iaf på min laddare till Dell-burken.

Det är inte strikt fel att säga AC-adapter, men jag gillar inte uttrycket, eftersom det inte säger något om vad som kommer ut på andra sidan.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)