Precis fått hem en fräsch (begagnad) Samsung Syncmaster 1200NF, men av nån anledning medföljde inget kablage! Själva RGB-kabeln spelar väl ingen roll (för det finns väl bara en sort?) men spelar det nån roll vilken nätsladd jag använder? Kanske dum fråga men.. ;)
Om du skulle stoppa in en sladd anpassad till en maskin med specifikationen AC 100-240V~ 60/52Hz 1.8A så kommer din brödrost att gå ut i sympatistrejk.
Det är i regel bara när det står DC som du bör se upp och se till att du matar med rätt spänning och då har kablarna dessutom en transformator i någon ände också som säger hur den transformerar ner växelström till likström.
Signalkabeln spelar en viss roll, i alla fall om du ska köra BNC (antar att skärmen har både BNC och d-sub). BNC är bättre om man slantar upp lite pengar för kabeln, i annat fall är d-sub att föredra.
Det är i regel bara när det står DC som du bör se upp och se till att du matar med rätt spänning och då har kablarna dessutom en transformator i någon ände också som säger hur den transformerar ner växelström till likström.
Elektronikbög som jag är vill jag klaga lite på hur du uttrycker dig. En transformator transformerar ner växelspänning till växelspänning med lägre spänning. Sedan så likriktas och reguleras växelspänningen till likspänning.
Detta är dock i regel inte en sanning idag. De flesta nätagg är så kallade switchande kraftagg, som så kallat switchar ner spänningen.
Och ja, jag har för mycket ledig tid. Och för lite... Whatever, ni skulle inte förstå! :moose
Elektronikbög som jag är vill jag klaga lite på hur du uttrycker dig. En transformator transformerar ner växelspänning till växelspänning med lägre spänning. Sedan så likriktas och reguleras växelspänningen till likspänning.
Detta är dock i regel inte en sanning idag. De flesta nätagg är så kallade switchande kraftagg, som så kallat switchar ner spänningen.
Och ja, jag har för mycket ledig tid. Och för lite... Whatever, ni skulle inte förstå! :moose
Ja, fel av mig. Jag brukar lite slarvigt kalla blaffan för en transformator. Men det kanske är mer rätt att kalla det AC-adapter? :)