webForumDet fria alternativet

MacBook

Datorhårdvara

66 svar · 2 512 visningar · startad av Gislaved · sida 2 av 4

Frågan, av Gislaved

Ja, där kom den: <http://www.apple.com/macbook/macbook.html> Snyggt, precis som vanligt. Lite ovanligt att se svarta datorer från Apple, men det var ju ganska väntat med tanke på iPod-färgerna. Betyder det här att vi inte kommer att se någon MacBook Pro 13"?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 2003627 inlägg

Gislaved skrev:

Jag tycker också att det är lite mystiskt att de inte skyltar med batteritiden på sin webbplats.

Den finns på deras webbplats. Jag läste det där igår, ska bara hitta dit igen...

Edit:
http://www.apple.com/se/macbook/wireless.html

Högerkolumnen skrev:

Work Longer Unplugged

MacBook offers up to 6 hours of battery life. (2.5 hours of DVD playback, 3.5 hours with wireless turned on.)

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Jag är bra sugen på att köpa kan jag säga!

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Fick erbjudande via CSN kortet att köpa en för 9715:- , men jag avstår nog ändå.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

OveRRidE skrev:

Tyvärr finns det inte så fasligt stort utbud på just kanske bärbara PC-datorer med fräck design, men jag brukar tycka om utseendet på t.ex. Dell eller Acer's maskiner, även om de kanske inte alltid håller måttet i övrigt. IBM däremot, som sgtPepper en gång sa; gör ju datorer som är gjorda för att ha med ut i krig, vilket också syns på deras "design".

Smaken är som baken! ;)

De är ju de datorerna som jag tycker är så läskigt fula. Ser ut som en bärbar dator gjorde för 5-10 år sedan förutom att de är smalare och bättre...

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

caze skrev:

Smaken är som baken!

Ja, verkligen. Man vill ju inte se ut som alla andra och ha en Mac!

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

OveRRidE skrev:

Mac blir allt mer vanligt men det lär ju inte vara i närheten av antalet dell och acers, speciellt kombinerat!

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

OveRRidE skrev:

Nu får du nog förklara dig. Du är säkert medveten om att Apple har maximalt fem procents marknadsandel. Jag är även övertygad om att du vet att en persons utseende inte har något med dennes val av dator att göra.

Antingen försöker du alltså tramsa, och då vore jag tacksam om du gör det i en annan tråd, eller så försöker du provocera - precis som vanligt - och då vore jag också tacksam om du istället gör det skriftligt i femton exemplar direkt i dokumentförstöraren ni har på kontoret.

Du är uppenbarligen helt ointresserad av datorn. Låt oss diskutera den ifred då. Eller har jag missat något skojig/klurig/briljant underton i dina inlägg?

Gislaved skrev:

eller så försöker du provocera - precis som vanligt - och då vore jag också tacksam om du istället gör det skriftligt i femton exemplar direkt i dokumentförstöraren ni har på kontoret.

Vad är det som är så provokativt? Jag gillar inte designen på datorn och jag anmärkte på det. Att jag sedan anser att Mac har blivit en modedator, är en annan femma. Klarar du inte av andras åsikter eller är det bara för att det är jag? :q

Skulle jag dränkt mitt inlägg i smileys? Isåfall, ursäkta för denna miss.

Gislaved skrev:

Du är uppenbarligen helt ointresserad av datorn.

Nej, verkligen inte. Det finns många fina saker med de nya Mac'arna som jag skulle kunna tänka mig, men bara inte.. i Mac-format. Designen är dock en sak jag klarar mig utan.

Gislaved skrev:

Låt oss diskutera den ifred då.

Så, jag får inte vara med i tråden om jag inte lovprisar denna dator? Vad är det med dig egentligen?

Nä, tillbaks till det som diskuterades innan.

OveRRidE skrev:

Vad är det som är så provokativt? Jag gillar inte designen på datorn och jag anmärkte på det. Att jag sedan anser att Mac har blivit en modedator, är en annan femma. Klarar du inte av andras åsikter eller är det bara för att det är jag? :q

Det känns ju helt fel att behöva påpeka detta för dig. Folk kan ju tro att vi har med ett barn i förskoleåldern att göra, det verkar som om du inte alls förstår vilka associationer och känslor dina ord medför. Det är ingen slump att du ofta kallas för provokatör eller uppviglare i olika sammanhang. Är det ignorans eller är det ren dumhet att du inte kan göra denna koppling?

Jag är kapabel att ta de flesta åsikter. Varför skulle du hysa tvivel om detta? Det är dock ingen nyhet att du försöker vara allmänt anti, vilket även återspeglas i denna tråd.

OveRRidE skrev:

Skulle jag dränkt mitt inlägg i smileys? Isåfall, ursäkta för denna miss.

Tror du ärligt att detta skulle tillfört något? Smileys är enormt överskattade, och oftast felanvända. Om du menar vad du säger behöver du väl knappas dränka in ditt inlägg i smileys för att lindra det? Jag försöker mer belysa det faktum att du skriver först och tänker sedan.

OveRRidE skrev:

Nej, verkligen inte. Det finns många fina saker med de nya Mac'arna som jag skulle kunna tänka mig ...

Nu börjar det bli mer intressant. Vilka saker skulle detta vara?

OveRRidE skrev:

Så, jag får inte vara med i tråden om jag inte lovprisar denna dator? Vad är det med dig egentligen?

Knasboll. Det är flera stycken inklusive vänstertecknad som ifrågasätter hela eller delar av datorer från Apple, både i denna tråd och i andra. Gör gärna en aning efterforskning innan du kommer med helt irrelevanta påståenden som får dig att sjunka ytterligare i popularitet på samtligas listor.

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

*kastar en bunke is på Gislaved*

Medlem sedan apr. 200699 inlägg

Håller med dig.Det kanske skulle behövas 2 bunkar is.
Han verkar bli otålig.Samt lite otrevlig.
:stud

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Och du börjar bli lite tjatig... ;)

Medlem sedan apr. 200699 inlägg

emission skrev:

Och du börjar bli lite tjatig... ;)

Blev ett lite fel.Kan bli så ibland.Men jag har bett moderatorn att ta bort det första. :stud

Gislaved skrev:

Det känns ju helt fel att behöva påpeka detta för dig. Folk kan ju tro att vi har med ett barn i förskoleåldern att göra, det verkar som om du inte alls förstår vilka associationer och känslor dina ord medför. Det är ingen slump att du ofta kallas för provokatör eller uppviglare i olika sammanhang. Är det ignorans eller är det ren dumhet att du inte kan göra denna koppling?

Du, lyssna noga nu; jag tänker inte sitta och ta förolämpningar från dig bara för att du har ett horn i sidan till mig. Släpp det där nu, alternativt ta det via PM istället, så tråden kan fortsätta, med eller utan mig. Sen får du kalla mig vad du vill, jag kunde faktiskt inte bry mig mindre.

Gislaved skrev:

Jag är kapabel att ta de flesta åsikter.

Jag skulle nog säga att den här tråden är ett bra exempel på motsatsen.

Gislaved skrev:

Nu börjar det bli mer intressant. Vilka saker skulle detta vara?

Ja, t.ex. är AC-kontakten väldigt fundig och tangentborden på Mac har jag fått intrycket är mer robust än på andra tillverkares. Dessutom gilar jag faktiskt ofta (tro det eller ej) musplattan, knapparna och den "inbäddade" powerknappen.

Gislaved skrev:

Jag försöker mer belysa det faktum att du skriver först och tänker sedan.

Gislaved skrev:

Gör gärna en aning efterforskning innan du kommer med helt irrelevanta påståenden som får dig att sjunka ytterligare i popularitet på samtligas listor.

För det första är jag inte (till skillnad från dig?) ute efter att tjäna popularitet på någons lista. För det andra så har du reda bevisat att du inte tillåter någon som kritiserar Mac'en i den här tråden, genom dina påhopp på mig.

Jag uttrycker en åsikt och du har ingen som helst rätt att tala om för mig varken 1) hur jag är, 2) vad jag får skriva eller 3) vad du anser att jag "kallas".

OveRRidE skrev:

Jag skulle nog säga att den här tråden är ett bra exempel på motsatsen.

Nu har du ju tappat greppet totalt. Skulle jag hålla tyst bara för att du anser dig ha rätt? Du får alltså fräsa och bli förbannad för precis vad som helst, men när du får mothugg är folk knasiga och kan inte ta kritik? Det påminner mig starkt om kvinnlig logik.

Ja, t.ex. är AC-kontakten väldigt fundig och tangentborden på Mac har jag fått intrycket är mer robust än på andra tillverkares. Dessutom gilar jag faktiskt ofta (tro det eller ej) musplattan och knapparna.

Musplattan på de bärbara är trevlig. Den har rätt känsla i sig, och att man kan scrolla genom att använda två fingrar är kanonbra. Däremot gillar jag inte den stora musknappen på min PowerBook. Den känns en aning klumpig. Det var ännu värre på iBooken som jag hade tidigare.

Det är ganska stor skillnad på tangentbordet i gamla iBook och Powerbook, så det ska bli intressant att testa ett av de nya tangentborden.

OveRRidE skrev:

För det första är jag inte (till skillnad från dig?) ute efter att tjäna popularitet på någons lista.

Nä, uppenbarligen inte.

OveRRidE skrev:

För det andra så har du reda bevisat att du inte tillåter någon som kritiserar Mac'en i den här tråden, genom dina påhopp på mig.

Återigen drar du förhastade slutsatser. Dina så kallade bevis saknar substans, men det visste du ju redan innan du skrev dem. Är du så naiv att du tror att jag viftar med Mac-fanan och blir putt så fort någon kritiserar den så är det nog dags att tänka om och se vad som har skrivits i tråden tidigare.

OveRRidE skrev:

Jag uttrycker en åsikt och du har ingen som helst rätt att tala om för mig varken 1) hur jag är, 2) vad jag får skriva eller 3) vad du anser att jag "kallas".

Faktum är att jag har all rätt i världen att skriva precis det. Vad lever du i för kommunistisk önskevärld där enbart vissa åsikter får vädras?

emission skrev:

*kastar en bunke is på Gislaved*

Hey, tack. Jag antar att det var avsett som en avkylning. Dock är jag föga upprörd, snarare förundrad över bristen på insikt hos vissa medforumister.

Gislaved skrev:

Nu har du ju tappat greppet totalt. Skulle jag hålla tyst bara för att du anser dig ha rätt? Du får alltså fräsa och bli förbannad för precis vad som helst, men när du får mothugg är folk knasiga och kan inte ta kritik? Det påminner mig starkt om kvinnlig logik.

Du försöker verkligen provocera mig med allt du har nu, eller hur? :e Det kan inte vara lätt.

Jag fräser inte, och blir inte förbannad, det är du som står för de bitarna. Hittills har jag blivit kallad "förskolebarn", "naiv", "dum", "knasboll", "provokatör", "uppviglare", "anti" och "insiktslös". Dessutom har jag "tappat greppet totalt" och "skriver innan jag tänker". Jag menar, vem är det som står för provokationen och påhoppen i den här tråden egentligen, Gislaved?

Jag förstår om du inte tycker om mig, med det är helt okej, jag tycker inte det minsta om dig heller. Men det är nu gräsligt uppenbart att du bara är ute efter en reaktion och att du vill provocera mig.

Så lägg ner eventuella kommunistanklagelser, lögner och påhopp och fortsätt diskutera trådens topic istället. Om du nu måste bevisa för alla hur hemsk jag är (vilket jag antar att alla redan vet) så kan du väl skriva ett öppet brev till medlemmarna på webForum ëller starta en egen tråd om det, istället för att förorena trådarna.

Jag menar, jag försöker iallafall hålla mig borta från det som du håller på med nu.

Jag tycker om dig OveRRidE. :f

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Personligt tjaffs hör hemma i PM, inte i tråden. Så vänligen återgå till trådens topic igen tack :)

Medlem sedan aug. 2003627 inlägg

Peeer skrev:

Personligt tjaffs hör hemma i PM, inte i tråden. Så vänligen återgå till trådens topic igen tack :)

Tack så mycket! (y)

Nu så, var var vi?

Jo, jag skulle lägga in en länk för de som inte redan hittat dit:
http://www.macworld.com/2006/05/firstlooks/macbookfirst/index.php

Är det någon som har koll på vad det där med glossy eller glänsande skärm innebär?

290 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
137 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
151 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)