Hejsan!
Såg något underligt när jag startade datorn.
I BIOS står det ju hur mycket mhz man har. Det jobbiga är att det stod 1.3 ghz när jag egentligen har 1.8. Datorn har muppat en del på sista tiden och bios har fått "fel" och resettats till default. Kan det vara någon inställning som orsakat?
Tycker f.ö. att datorn varit seg på sista tiden. Säkert inbillning nu bara för att jag såg det där men är det möjligt att frekvensen bara kan ändras sådär?
Ja, vid en nollställning av BIOS brukar inställningen för FSB ställas på lägsta möjliga frekvens. I ditt fall står den förmodligen på 100 MHz istället för 133. Det gör att datorn blir en hel del slöare. :)
Så det är 133 den ska stå på? Är du säker på det för jag eldade nämligen upp en processor en gång när jag ställde det på för mycket :(
Vad är det för processor? Den kommer knappast att brinna upp om du ställer FSB för högt. Det värsta som kan hända är att datorn inte startar och då är det bara att nollställa BIOS igen.
En amd atholn XP 2200+.
Men är det säkert att det är lugnt? För det var ett himla trixande för att få den jag brände upp bytt. Det stod nämligen "FSB 400" över hela kartongen så jag tänkte att FSB:n skulle stå på 400mhz. Men killen i affären sa att den skulle stå på 133(har jag för mig) och inget annat. Men nu när jag satte den på 133 så började en massa andra saker fungera som knölat förut, tex. att skärmen bara visat konstiga färger under uppstart och att hz på skärmen åkte ner till 65 varje gång jag kom in i wondows. Kan det ha ett sambande eller är det bara slump?
Jag har samma problem med min 2500+ som ibland "nollställer" sig och tappar inställningarna. Jag har fått gå in och ändra i BIOS. Det som är mysko för mig är att den ibland visar 1100mhz, trots att inställningarna enligt BIOS är rätt och borde visa 1836mhz.
En amd atholn XP 2200+.
Men är det säkert att det är lugnt? För det var ett himla trixande för att få den jag brände upp bytt.
En sådan processor ska köras i 13,5x133≈1800 MHz.
Man eldar inte upp en processor utan vidare, det krävs att någonting i datorn är defekt (eller att man helt struntar i att montera kylning) för att man ska ha någon chans att lyckas med det.
oskob skrev:
Det stod nämligen "FSB 400" över hela kartongen så jag tänkte att FSB:n skulle stå på 400mhz. Men killen i affären sa att den skulle stå på 133(har jag för mig) och inget annat.
Det där går inte ihop (om det inte är så att det är moderkortet du pratar om och processorn butikspersonalen pratar om, då kan det naturligtvis vara olika). Kör processorn FSB 400 är det 200 MHz för DDR (Athlon) eller 100 MHz för QDR (Pentium 4) som gäller. 133 MHz innebär FSB 266 DDR eller FSB 533 QDR.
Oj nu blev det avancerat. Jo det är ju klart, fattar jag nu, att bara för att moderkortet klarar 400 så behöver inte processorn göra det. Tänkte fel.
Men tack för alla svar!
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e