Hej!
Jag har ett litet problem. Jag fick hem ett HemPC högtalarssystem (Creative S750) i måndags, och det är ju datorhögtalare. Att koppla in de i en vanlig DVD-spelare är dock inte speciellt svårt, men det har inte blivit av än. Vad som är det verkliga problemet är att när jag spelar DVD-skivor i DVD-spelaren i datorn (En NEC av nyare modell) så händer det att det blir "störningar" i bilden. Det flimmrar till och likadant ljudet "knäpper till".
Det jag skulle vilja veta är om någon vet:
Vad det beror på? (Kan inte vara skivorna, har prövat både hemmaredigerade utbrända, hyrda och köpta i nyskick)
Kan det vara farligt med de här störningarna för högtalare/tv (vanligt tjocktv)?
Konstaterade precis att högtalarna är oskärmade och står med toppen bara några centimeter och en tunn metallskiva från botten på min tjocktv. Rent teoretiskt sett borde dett väl kunna orsaka bildstörningar? Men kan ljudet störas på ett sådant sätt? Det verkar knäppa i all högtalarna...
Nu har jag även läst att det skulle kunna vara strömspikar och att det skulle kunna avhjälpas isf. med ett Nätavstörningsfilter .
Eller kan det t.o.m. vara så ill att det är överbelastning som är problemet i rummet? Det är ett ombyggt garage, så alla uttag i rummet är seriekopplade. Det kommer alltså in en sladd från (den snutt som är kvar av) garaget, ett vanligt vägguttag monterat, en sladd ikopplad i vägguttaget går bort till ett nytt vägguttag 7-8 meter bort. I detta sitter sedan ett biffigt högtalarpacket, en hyffsad dator, en normalbra stereo (som dock inte varit på vid de tillfälle då "störningarna" har inträffat) och lite annat småtjaffs (en 19" CRT m.m.). Hursomhelst går härifrån en sladd vidare bort till TVn, DVDn och videon.
Det som varit på när jag fått störningarna är Dator + Högtalare + Tv (Datorskärmen, stereon, DVDn och VHSn var av). Kan detta räcka till att överbelasta? Och skulle effekten isf. bli såna här "störningar"? Framkom bara ett par gånger på en och en halv timmes film.
Jag har aldrig upplevt det när jag bara lyssnar på musik med högtalarna, datorn och datorskärmen på. Inte heller upplevs det varje gång jag ser på film (med ovan nämnda konfig).
Personligen har jag ingen aning, någon som kan tänkas veta vad det är?
R//Just det, centerhögtalaren är inte inkopplad heller eftersom den var död när paketet kom. Kan det ha någon betydelse?
Prova att mata anläggning via en lång skarvsladd från ett annat rum.
Närheten till TV kan göra en del men att du saknar centerhögtalare bör inte inverka.
Alternativ är ju att koppla bort dator och annat (crt) som tar ström. Men just nu låter det som ett elektriskt element i fastigheten. Dessa kan gå över flera faser av vilka det du har som vägguttag kan snedbelastas.
Ja, jag prövade, efter vissa tips från folket på minhembio.com, att koppla bort allt onödigt. Dcok inte för belastningens skull, då allt bara stått i standby och dragit något tiotal watt totalt, utan just för ev. störningar. Fick inga störningar i bilden under hela Dawn Of The Dead (men de kommer som sagt inte regelbundet, så skall kolla ett par filmer till på samma sätt). Däremot fick jag störning i en högtalare, vilket jag dock är säker på att beror på min obetänksamhet då jag lade min mob. telefon precis bakom denna.
Vad antyder du att problemet skulle vara Lasp? Uttrycket "elektriskt element" säger mig tyvärr ingenting. Överbelastningsteorin är dock så gott som borta då belastningen totalt på den här slingan är dryga 1200W och den går på en 10A. Så nu jobbar jag bara på att hitta olika störningar, och helst vill jag ha hittat de innan nästa torsd. då systemet skall bytas ut.
Om fastigheten har elelement eller elpatron till pannan går dessa på 380 volt. Det gör att 220 kan snedbelastas, därav störningar. Att komma ifrån detta kan man göra via transformatorer av något slag.
Hmm, jo en elpatron sitter det nog i värmepumpen, men huset värms av oljeradiatorer. Hur vet man om det är snedbelastning och isf. vilken/om/hur/var man ska ha transformator?
IRQ är nog problemet, Bild och ljud kan ligga på samma då kommer dessa störningar, har haft liknande problem.
man fick stänga av nån funktion i bios om jag inte minns fel
måste återkomma med vad det hette för nåt
Mattias, jag har senaste drivisarna installerade, och nej, jag har faktiskt aldrig haft problemen förrän jag fick tag på de här högtalarna. Dock skall nämnas att tidigare användes de inbyggda högtalarna i TVen vilka är på 5W/stycket eller dyl. så belastningsmässigt är det dock en sjurackans skillnad.
Freko, jag skall kolla BIOS, men först ska jag till Danmark då morsan fyller femtio, återkommer under nästa vecka med svar på om jag hittar rätt eller inte. Testa kan jag inte gör än eftersom SysTeam inte vet hur de vill ha det vid returer :(.
Tack för hjälpen såhär långt! Hoppas den innebär förbättring :D.
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e