webForumDet fria alternativet

Extern hårddisk för bildbearbetning

Datorhårdvara

5 svar · 358 visningar · startad av Styltlöparen

Medlem sedan apr. 20062 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag står i valet och kvalet om jag skall köpa en ny intern hårddisk eller en extern. Jag kommer framförallt att använda den till att lagra bilder på som jag senare bearbetar i Photoshop. Är det någon som vet om det går långsammar att jobba mot en bild som ligger på en extern disk (firewire alt USB2) jämfört med en intern?

Tacksam för all input!
// Johan

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Du läser ju normalt in bilden i arbetsminnet, så det som kan påverkas är i så fall tiden för att öppna och spara en bild. När man väl jobbar med den märks ingen skillnad.

När det gäller gränssnitt är firewire att föredra framför USB2.

Medlem sedan apr. 20062 inlägg

Hej, och tack!

Jag har möjlighet att koppla en extern hårddisk till min router i nätverket. Tror du det drar ner hastigheten, jämfört med att koppla den direkt till datorn?

// Johan

Medlem sedan okt. 2005145 inlägg

muskot skrev:

När det gäller gränssnitt är firewire att föredra framför USB2.

Varför det? Firewire jobbar "bara" i hastigheter upp till 400 Mbit...USB2 jobbar med hastigheter upp till 480 Mbit.
Däremot finns det Firewire800 som jobbar i hastigheter upp till 800Mbit men då måste man ha en firewireport som klarar det också.
Enda gången som Firewire400 är bättre än USB2 är om man håller på med videoredigering då kamera och bandare kan styras genom firewireporten...dvs man kan spola, pausa, stoppa kameran eller bandaren direkt ifrån videoredigeringsprogrammet.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

är det inte så att Firewire belastar CPUn mindre än USB vid disk intensiva aktiviteter?

De flesta externa hårddiskar har idag båda interfacen så du kan testa dig fram till vad du tycker funkar bäst.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

stoffe-2k skrev:

är det inte så att Firewire belastar CPUn mindre än USB vid disk intensiva aktiviteter?

Stämmer.

Firewire400 är i praktiken snabbare än USB2, finns massor med testresultat som visar det. Teoretiska hastigheter ska man inte stirra sig blind på. Se även:

http://www.webforum.nu/showthread.php?p=788635#post788635

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)