webForumDet fria alternativet

hårddisk hittas inte??

Datorhårdvara

8 svar · 409 visningar · startad av eddy1

Medlem sedan aug. 2001969 inlägg
Frågan#1

Hej

Sitter med en ibm aptiva på 66 mHZ framför mig.
Nu sitter det en disk i på 500 mb men jag behöver en liten större. så jag har satt i en 4 gb men bios hittar inte den. Har även provat en 2gb och en 40 gb. Byglat på alla möjliga sätt men inget funkar...

en gång hittades 4 gb disken men det stod att den var på 9MB, hittas inte alls längre...

Någon med erfarenhet från såna här gammla prylar??

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Undrar ja om en sådan burk klarar en så stor (... ;)) disk.
Eventuellt kan du gå in och konfigurera den själv. I tidernas begynnelse så var man ju alltid tvungen att göra det.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

kör du windows XP kan du låta Xp hantera disken istället för Bios

Inaktivera den ide kanalen i bios
windows ska hitta disken då kaske inte fungerar med en såpas gammal dator iofs är ju en möjlighet

annars åker du på o köpa ett controlerkort

Medlem sedan aug. 2001969 inlägg

kör du windows XP kan du låta Xp hantera disken istället för Bios

Inaktivera den ide kanalen i bios
windows ska hitta disken då kaske inte fungerar med en såpas gammal dator iofs är ju en möjlighet

annars åker du på o köpa ett controlerkort

Det var ju ett roligt inlägg... :bla

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

eddy1 skrev:

Lite sanning låg det kanske i det... Pröva att sätta 500 MB som primary master och 4 GB som secondary master (Andra kabeln)
Om det går, stäng av sekundär-kanalen i BIOS. Pröva att boota Windows och se vad som händer. Windows 95B, alltså andra utgåvan behöver du, alt. 98lite, om du kan få tag på det. Fast då behöver du en Windows 98-skiva och några filer från Windows 95. (98lite är ett program som strippar ner Windows 98)
Om det finns något val för det i BIOS, pröva att sätta den stora disken till LBA-läge.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Testa att i BIOS ställa in följande för disken:

1023 cylinders
16 heads
63 sectors

Titta även efter en inställning som heter något i stil med LBA Mode eller IDE Translation Mode. Testa de olika inställningarna och se om något hjälper. Detta ska förhoppningsvis göra att BIOS hittar den "nya" disken, även om den bara hittar 502 MB av den.

eddy1 skrev:

?
Du kanske inte va medveten om att Winxp klarar o hantera disker bättre än Bios?
Samma med Linux.
Ganska gammalt o vanligt knep för o få stora diskar o fungera på datorer vars bios inte stöder dom.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

mayday skrev:

?
Du kanske inte va medveten om att Winxp klarar o hantera disker bättre än Bios?
Samma med Linux.
Ganska gammalt o vanligt knep för o få stora diskar o fungera på datorer vars bios inte stöder dom.

Det han reagerade over var val dels ditt sprak, (Du har sakert dyslexi eller nat sa jag klandrar dig inte) och dels att du inte sag hur gammal datorn ar. Du borde nog ha insett att det ar svart/omojligt att kora WinXP pa en 486 med 66 MHz. Linux kan vara ett alternatiw, men dagens karna har inte stod for 486-CPU'er vad jag minns.

de fins stöd för alla X86
kanske inte i alla färdiga som följer med men compilerar du din egna så e de inga prob

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)