webForumDet fria alternativet

kommentarer på denna X2-rigg?

Datorhårdvara

11 svar · 725 visningar · startad av yaz

Medlem sedan maj 20021 028 inlägg
Frågan#1

Tänkte uppgradera datorn lite granna. Har inte 100% koll på det allra senaste så jag tänkte ifall jag kan få lite kommentarer på komponenterna jag valt. Prisvärt (prestanda/pris), överdimensionerat, (in)kompatibelt?

Tacksam för all feedback :)

rig.jpg
Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Överklockning på gång, eller? ;)

hehe, ja det är inte omöjligt. Först vill jag dock få en stabil rigg, och sen ska det mekas med kylning och optimering.. :D

EDIT: Det jag har "problem" med är främst moderkortet. Det finns oändligt många alternativ och jag hittar inga bra tester där man jämför dom som jag är intresserad av. Bara DFI har nio modeller i sin UT-serie, och jag har inte förstått riktigt hur stora skillnader de har sinsemellan.

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Skall du överklocka så kommer du troligen tacka gud för att du valde DFi, det ångrar jag att jag inte gjorde :(. Hade jag vart du hade jag nog lagt ett par hundra till för att få ett passivt kylt nätagg, men så är jag också känslig för fläktljud. Du kommer inte behöva 400W+ för den riggen om du inte skall trycka in galet många hårddiskar eller planerar köpa värstinggrafik och köra i SLi senare.

ah ok. jag har just nu Sonatans standardnätagg på 380W, men den för en del oväsen, och fläkten låter inte så frisk om jag ska vara ärlig. I övrigt har jag tre diskar och två optiska enheter.. Klarar jag mig på det nätagg jag har nu?

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

ja skulle lagt på ett bättre grafikkort typ 7900 kostar inte mycket mer

yaz skrev:

Klarar jag mig på det nätagg jag har nu?

Ja, det skulle jag nog våga lova. Men om du är känslig för oväsen och det andra inte låter friskt så är ett nyköp att rekommendera, även om jag som sagt skulle valt fläktlöst för ett par hundringar extra.
Kan även hålla med MayDay om att grafiken inte är värsting, men kolla bänkmärkningar och se hur mycket du själv behöver, det blir alltid bättre så än att folk säger "det grafikkortet är för klent" utan att veta vad det skall användas till...

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Mina 0.02 SEK: Jag hade valt en annan CPU nämligen x2 3800+ eller Opteron 165. De senare revisionerna av 3800 skall tydligen klocka riktigt bra. 4200 har samma mängd cache som 3800 så om du skall gå upp ett snäpp är nog x2 4400+ ett hetare alternativ, kanske inte prismässigt iofs. ;) Vill du köra på samma prislinje är en Opteron 165 säkert trevlig, den skall nämligen också klocka bra plus att den har fördelen av att ha dubbelt så stor cache. Man diskutera hur pass stor skillnad större cache verkligen gör, det har jag faktiskt ingen koll på tyvärr, det får experterna ta hand om. :)

Fläktlöst är egentligen ingen bra idé. Bättre med ett effektivt nätaggregat med en tyst och temperaturstyrd 120 mm-fläkt (dvs. Seasonic S12 som tråddskaparen valde i sitt första inlägg).

Hårdvarumässigt har jag ingen aning, men för mina öron är det klart bättre :e
Mängden cache påverkar väl ganska mycket tyngre uppgifter som video/ljudredigering om jag inte minns fel?
Påverkar dock väldigt lite/inget när det gäller spelprestanda, videouppspelning och dyl.

Men jag kan vara helt fel ute...

Ett fläktlöst nätaggregat måste kompletteras med en chassifläkt, vilket gör att poängen i princip försvinner. Dessutom finns det vad jag vet inget fläktlöst aggregat som har lika hög verkningsgrad som Seasonics bästa.

När det gäller cache kan man lite försiktigt titta på hur AMD:s PR-märkning påverkas av klockfrekvens och storlek på L2-cache. Det ger en viss fingervisning. Ett exempel där cachen inte ger några direkta vinster är videoencoding. Där får processorn hela tiden ny information och drar således större nytta av ökad klockfrekvens.

mayday skrev:

ja skulle lagt på ett bättre grafikkort typ 7900 kostar inte mycket mer

Nja, det är rätt mkt dyrare, och jag såg inte tillräckligt stora skillnader i prestanda för att motivera det höga priset..

dAEk^: av vad jag såg på tomshardware så var det knappt nån skillnad mellan dom med halv MB cache, och en MB. Det var några enstaka poäng på de flesta testerna.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)