webForumDet fria alternativet

samsung vs seagate SATA-hårddisk

Datorhårdvara

12 svar · 734 visningar · startad av The_Hulk

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg
Frågan#1

ska skaffa en SATA hårddisk, behöver inte vara SATA II men det är ju plus om den är det för framtiden.
just nu väljer jag mellan en Samsung 250GB eller Seagate 250GB, kanske bättre att ta Seagate 300GB såg att den sistnämnda hade 16MB cache istället för 8MB.

Hörde dessutom att seagate hade 5 års garanti på sin hårddiskar. det är ju ganska positivt. men är det någon som vet hur det är i prestanda mellan dem, ljudnivå m.m.?

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Jag valde själv (för en vecka sedan) exakt den Samsung Spinpoint på 250 gig som du länkar till. För mig var alternativet främst Seagate. Jag är jättenöjd med min Samsung, den är toktyst. Enligt ett gäng recensioner är den snäppet bättre än Seagetas 7200.9-modell.

Samsung-recensioner:
http://www.storagereview.com/articles/200511/SP2504C_1.html
http://www.tomshardware.com/2005/04/27/samsung/

Seagate-recension:
http://www.storagereview.com/articles/200510/ST3500641AS_1.html

Här är en jämförande artikel mellan 5 olika diskmodeller, bl.a. Samsung-disken och Seagate-disken du länkar till: http://www.storagereview.com/articles/200601/250_1.html

För övrigt så känner jag att Spinpoint 120-modellen jag har är aningen snabbare än min tidigare Seagate 7200.7-disk (som förvisso är två år gammal). Ljudnivåmässigt är Spinpoint:en lite tystare. Du kan även ställa om Spinpoint-disken i silent mode så att den jobbar långsammare men i gengäld är mycket tystare.

Jag skulle gå på Spinpoint-disken.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Sammanfattningsvis:

Samsung: Tystast
Seagate: Tillförlitligast
Hitachi: Snabbast

:)

ok, tackar. får se vad jag skaffar. synd att det inte kunde var en som var bäst på allt, då hade livet varit mycket enklare §e

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

muskot skrev:

Sammanfattningsvis:

Samsung: Tystast
Seagate: Tillförlitligast
Hitachi: Snabbast

:)

Hitachi: Snabbast disk krach

har bara haftstrul me ibm/hitachi diskar både privat o i tjänst

Seagates siffror står dock i en klass för sig. IBM hade problem med 75GXP och 60GXP, ja. Kommer i håg när Datorbutiken.com skänkte bort en massa 75GXP bara för att de ville bli av med dem. :e

Hitachi har betydligt bättre siffror nu enligt StorageReview (även om de siffrorna måste tas med en nypa salt) och 75/60GXP är flera generationer bort. Det svarta fåret verkar heta Maxtor numer.

Har förövrigt en IBM Deskstar 60GXP i min server, den har snurrat dygnet runt i fem år utan problem. :)

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

muskot skrev:

Seagates siffror står dock i en klass för sig. IBM hade problem med 75GXP och 60GXP, ja. Kommer i håg när Datorbutiken.com skänkte bort en massa 75GXP bara för att de ville bli av med dem. :e

Hitachi har betydligt bättre siffror nu enligt StorageReview (även om de siffrorna måste tas med en nypa salt) och 75/60GXP är flera generationer bort. Det svarta fåret verkar heta Maxtor numer.

Har förövrigt en IBM Deskstar 60GXP i min server, den har snurrat dygnet runt i fem år utan problem. :)

Jag har nog haft tur, har en 60GXP som snurrat dagligen sen 2002 :)

Det blev en Samsung Spinpoint. hade dock en massa strul när jag skulle installera windows XP. var ju tvungen att skapa en disk med drivrutiner. var inte lätt att hitta disketter som ville fungera :( sen när jag väl fått igång en diskett slutade datorn hitta hårddisken. efter mycket letande kom min bror på att det följde med en liten jumper han hade lagt åt sidan :OO för han inte visste vad det var. var tvungen att ställa om hårddisken till lägre överföring efter det fungerade allt perfekt :birp

vet inte riktigt vad jag ska acceptera som slutgiltligt svar.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Nice.

Varför var du tvungen att ställa om hårddisken till längre överföringshastighet för att det skulle fungera perfekt? (Och hur gjorde du det? Jag vet bara man kan göra det men inte hur man gör det, tid är värdefullt ;) )

Vissa SATA2-diskar måste byglas för att kunna köras på en SATA-kontroller.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

The_Hulk skrev:

Det blev en Samsung Spinpoint. hade dock en massa strul när jag skulle installera windows XP. var ju tvungen att skapa en disk med drivrutiner. var inte lätt att hitta disketter som ville fungera :( sen när jag väl fått igång en diskett slutade datorn hitta hårddisken. efter mycket letande kom min bror på att det följde med en liten jumper han hade lagt åt sidan :OO för han inte visste vad det var. var tvungen att ställa om hårddisken till lägre överföring efter det fungerade allt perfekt :birp

disketten är för ditt controlerkort inte för din hårdisk så gnäll inte på samsung utan ditt kontrolerkort

jag har inte gnällt på hårddisken. skrev aldrig att jag hade problem med hårddisken utan att det blev strul när jag skulle installera windows xp. var mer ett tips för alla som tänker skaffa SATA-hårddisk att de bör tänka på att det inte alltid går att installera på den utan drivrutiner. Har själv Samsung 160GB variant i min egen dator och där behövde jag aldrig några drivrutiner när jag installerade. Sen är det säkert som du säger att det har med kontrollerkortet att göra. Vet bara att vi inte använder oss av några externa kontrollerkort utan det är inbyggt i moderkortet.

oavsett förstår jag inte din aggresiva ton.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

The_Hulk skrev:

Trevligt med uppföjlning. :bire Jag har samma problem med en dator jag satt ihop åt syrran och hoppet om att detta är lösningen även på vårt problem steg en aning efter att ha läst ovan inlägg.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)