webForumDet fria alternativet

TV-out blir svart/vit

Datorhårdvara

19 svar · 2 247 visningar · startad av SimOnline

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg
Frågan#1

Jag har en sån här mellan datorn och TV'n just nu. Har prövat alla möjliga grejer, och får fram ljud och svart/vit bild. Vad måste jag göra för att få färg?

Jag har läst nåt om att det kan bero på att tv'n inte tar emot s-videosignaler, måste jag byta kabel eller?

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Det är ett ganska känt problem, tror t.om. lösningen finns om du söker här på wF.
Jag tror dock problemet sitter i inställningarna på datorn, PAL-någonting om jag inte minns fel.

Så, sök! :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

aha... det klassiska problemet... synd du inte hade kompositvideo på den där också, utan bara s-video, har själv aldrig lyckats få färg med s-video :)

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

Hmm... lämplig version av tv-tool borde väl lösa problemet?

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg
Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

med 99% säkerhet kör du med Svidio .. och din tv klarar inte av Svideo

Har du ATI kort måste du införskaffa en adapter då dom korten känner av kabeln o du kan ej välja nått annat (Bör ha följt med kortet, dock ej på billiga kort)

Kör du med nvidia kan du tvinga kortet o skicka de som composit.

En Tv som inte klarar Svideo kan du inte få färg med en svideo signal. synd att så få verkar förstå det utan bara springer o köper en kabel

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Om tv:n inte är enormt gammal, klarar den förmodligen s-video. Men man måste manuellt välja s-video på tv:n för att den ska ta in just den signalen från scart-kontakten. Kolla tv:ns brux för hur man gör sådant.

UlfT skrev:

Om tv:n inte är enormt gammal, klarar den förmodligen s-video. Men man måste manuellt välja s-video på tv:n för att den ska ta in just den signalen från scart-kontakten. Kolla tv:ns brux för hur man gör sådant.

Svideo är ganska ovanligt även på nya tv aparater i sverige ej inräknat platta

mayday skrev:

Svideo är ganska ovanligt även på nya tv aparater i sverige ej inräknat platta

Det har jag faktiskt svårt att tro på. Det var inte precis några svårigheter att hitta tv-apparater med s-video via scart redan på 90-talet. Det lär knappast vara svårare nu, om man säger så. Bortser du från husvagns-tv-apparater och liknande, lär nog de flesta ha s-video-ingång. Åtminstone via scart. En snabb sökning på pricerunner, ger vid handen att även en mycket billig tv som denna: http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/tv/212899/details
är utrustad med s-video-ingång.

Lägg ner den diskutionen
killen har inte Svideo har ja inte heller på min TV och den är ingen billig

väldigt få som har svideo

Om det nu inte går att lösa mjukvarumässigt så är väl enda tricket att köpa en adapter, alt en composit-sladd istället, men jag har för mig jag läst nånstans att man kan koppla ihop två tåtar i S-video-sladden så det blir som "komposit" att använda där det inte är äkta s-video för att få färg...

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

Danny skrev:

Om det nu inte går att lösa mjukvarumässigt så är väl enda tricket att köpa en adapter, alt en composit-sladd istället, men jag har för mig jag läst nånstans att man kan koppla ihop två tåtar i S-video-sladden så det blir som "komposit" att använda där det inte är äkta komposit för att få färg...

Kortsluta kanske...

ett fulare ord bara för att koppla ihop :)

såg att jag skrev fel i slutet, "äkta komposit" :) det ska ju stå s-video såklart

boror på grafikkort
ati korten känner av stiften o skickar den signalen som kabeln är anpassad för
Krävs en adapter gjord för ati kort men bör ha följt med grafikkortet vet att dell samt vissa laptop tilvärkare snålar med dom

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

mayday skrev:

med 99% säkerhet kör du med Svidio .. och din tv klarar inte av Svideo

Har du ATI kort måste du införskaffa en adapter då dom korten känner av kabeln o du kan ej välja nått annat (Bör ha följt med kortet, dock ej på billiga kort)

Kör du med nvidia kan du tvinga kortet o skicka de som composit.

En Tv som inte klarar Svideo kan du inte få färg med en svideo signal. synd att så få verkar förstå det utan bara springer o köper en kabel

Det är inte alls omöjligt att det finns S-video via scart på hans TV. Jag har en billig, vanlig, enkel Philips 28" c a 5 år gammal och den har det. jag hade samma problem som trådskaparen och det var i TV:n man justerade inställningarna...

Philips har svidio som standard
har för mig att det är deras format tom som som har patent på det

mayday skrev:

Lägg ner den diskutionen

Nu kan vi lägga ner den: http://hometheater.about.com/od/hometheatervideobasics/qt/svideovssvhs.htm
Från sidan:

DVD players, Hi8, Digital8, and miniDV camcorders typically have S-video connections, as well as some digital cable boxes and satellite boxes,and most newer televisions

Så var det med den saken. :)

frågan e ... har killen svideo eller har han över huvud taget löst problemet?

Det lär väl stå i bruxet till hans tv om han har s-video. Så mitt råd kvarstår alltjämt.

Medlem sedan feb. 2006511 inlägg

jag har en "gammal" (2 år) tv med en scart-gång till tv:n med en sån s-video kontakt från datorn som går in i scarten (till tv:n). (rolig förklaring :p)

S-video knotakten från datorn har en "adapter sladd" som kom med i köpet med dator. Jag lyckades få fram färg på min dator men min upplösning var för stor för tv:n eftersom de kan bara visa 1024x758 eller vad d e nu igen?

Efter vi flyttade har mitt ljudkort och video kort lagt ner iaf ljudkortet helt, videokortetfunkar okej, man kan se en bild på skärmen precis som vanligt men inte se på skärmen och tv:n samtidigt vilket man kunde innan flytten.

Ringde til supporten och kollade om garantin var kvar om jag öppnade där bak o tryckte in sakerna och de sa ungefär "Kör på!" men jag vågar inte riktigt. :r

Får ta burken till nån service som är proffs annars blir de nog fel men då gills inte garantin(??), lite konstigt men om jag vill göra det "kostnads fritt" måste jag nog skicka in den till deras service men orka de!

Får väl ha kvar problemen till sommarlovet så får man ta hand om de då, dvs om man har tid! :p

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)