webForumDet fria alternativet

vätska i laptopen

Datorhårdvara

4 svar · 486 visningar · startad av kotha

Medlem sedan juli 200515 inlägg
Frågan#1

tjena!

hade en liten bjudning hemma hos mig i lördags och då råkade min laptop ut för en olycka i form av en burk cider som en polare råkade välta ut över den. datorn slocknade efter ett par minuter och jag plockade då ut batteriet och lade den upp och ner för att ev. vätska som skulle kunna finnas kvar kunde rinna ut.

provade att starta upp den c:a ett dygn senare och jag lyckades att logga in i windows och starta upp utforskaren för att kopiera över allt viktigt till min externa hårddisk, men det tog bara ett par sekunder och en fin liten bluescreen kom upp. efter detta går det inte starta upp längre än till bootskärmen då den säger "system error or non-system disk" eller liknande... när jag försöker starta via min winxp skiva så säger den bara att den inte kan hitta någon hårddisk.

frågan är således om jag på något sätt kan rädda den informationen som låg på disken i ett sådant här läge? har en del textdokument och foton/bilder som är oerhört viktiga för mig och skulle göra mig väldigt ledsen att förlora. hoppas någon kan ge mig lite ljus i den tillvaron jag är i nu. tack på förhand!

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

ajdå! :( beklagar sorgen!
jag skulle prova plocka ur disken och sätta i den i en annan dator, då inte som systemdisk alltså. Det kunde fungera om det skulle vara något fel med kontrollern eller något som helst utom disken iaf... det kan ju dessutom förstöra disken om man har otur, såå... testa det där...

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

koppla disken i en annan
fins adaptrar för 50kr så du kan ansluta den i en vanlig ide

dock fattar ja inte varför du inte ryckte batteri o strömm direkt

Medlem sedan juli 200515 inlägg

det är lätt att vara efterklok mayday... jag vet nu att man borde gjort det tidigare, men i fyllan och villan tänker man inte helt klart alltid. :(
sen att polarna försökte låtsas som ingenting gjorde inte saken bättre heller, jag upptäckte ju att det låg massa papper omkring och på datorn och det var först då jag förstod att något var fel. kanske hade det här hänt flera minuter tidigare eftersom jag inte var närvarande när det hände. :/

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

ring din "polare" och dumpa dator hos han o be han fixa det ... hans problem

klarar han inte de själv kan han lämna in den o stå för kostnaden

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)