webForumDet fria alternativet

Extern hårddisk

Datorhårdvara

8 svar · 812 visningar · startad av Paprika

Medlem sedan nov. 200588 inlägg
Frågan#1

Jag har planer på att inom en snar framtid införskaffa en ny hårddisk, typ extern. Nu undrar jag förstås vilken som är lämpligast. Vad tror ni om den här? Priset och kapaciteten passar mig bra, men det kanske finns bättre alternativ?

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

firewire är väl att rekommendera pga. högre överföringshastighet, men har du inte brottom är det säkert ett bra val :) .. firewire-diskarna ligger nog något högre i pris också iofs..

Mitt moderkort har ändå inget stöd för Firewire så det är inte så noga. Jag fann denna nyss. Den ser ju lite roligare ut kanske. Om inte någon har någon invändning kniper jag den troligtvis. :)

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Skillnaden mellan USB2.0 och Firewire* är väl försumbar?

* ej Firewire800

casca skrev:

Skillnaden mellan USB2.0 och Firewire* är väl försumbar?

* ej Firewire800

Nja, kan vara ganska stor skillnad faktiskt.. Var nån tråd om det, nu hittar jag den inte, men det finns en del tester utförda.. http://www.google.se/search?q=firewire+vs+usb&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:en-US:official

http://www.firewire-1394.com/firewire-vs-usb.htm

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Vänta nu...

Firewire har en teoretisk hastighet runt 400mbit per sek medan USB2 har runt 500 +/- några mbit, varför förespråka en slöare koppling?
USB2 fanns ju på moderkorten långt innan firewire kom dit som standard (va väl instickskort ett tag med intern kabel)

Edit: zu langsam

Decibel skrev:

Vänta nu...

Firewire har en teoretisk hastighet runt 400mbit per sek medan USB2 har runt 500 +/- några mbit, varför förespråka en slöare koppling?
USB2 fanns ju på moderkorten långt innan firewire kom dit som standard (va väl instickskort ett tag med intern kabel)

Edit: zu langsam

kollade du länkarna jag postade?

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Flyttas från Elektronik & High-techprylar.

För er nyfikna kan jag meddela att det blev en legokloss på 300 GB till slut. Än så länge har den fungerat fullt tillfredsställande.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)