1. Testa HD2 i annan dator.
2. Gör en ren installation av Windows.
3. Leta efter fläktkontrollerinställningar i BIOS och stäng av allt du kommer åt.
4. Testa med en annan fläkt.
Jag har sedan cirka tre veckor tillbaka haft ganska mycket problem med min dator.
Kort historik och komponenter
Det hela började med att jag köpte ny datorlåda (Antec P180) och nytt nätaggregat (Seasonic S12-430). När jag fick nya lådan fungerade inte power-knappen. Ganska omgående brändes dessutom mitt dåvarande grafikkort utan anledning och jag bestämde mig då för att köpa nytt grafikkort, nytt moderkort och en ny processor.
Moderkortet blev ASUS A8R-MVP (socket 939), processorn en AMD64 3700+ och grafikkortet ett HIS Radeon X800XL.
Sedan tidigare har jag två Seagate-hårddiskar, en på 120 gb (den kallar jag HD1) och en på 160 gb (den kallar jag HD2), båda 7200.7-versionen av Seagates diskar. Dessutom hade jag en DVD-brännare av modell NEC ND-3500.
Efter tre veckors strul bytte jag mitt moderkort till ännu ett ASUS A8R-MVP och problemen har fortsatt.
Problemen
1. Hårddisk
När jag kopplat mina hårddiskar och DVD-brännare exakt som i gamla lådan så fungerade HD1 (systemdisken) bra och DVD-brännaren bra. HD2 var dock väldigt långsam (använder sig av PIO-överföringsläget i stället för (U)DMA. PIO-läget tar 100% processorkraft och segar då upp alla andra processer i OS:et).
Oavsett hur jag konfigurerade HD2 och DVD-brännaren så var HD2 väldigt långsam. Kunde komma åt alla filer på den, det blev problem när jag skulle kolla på dem. Jag har avinstallerat HD2 och sekundära master-IDE-bussen, jag har varit inne i registret och pillat osv.
Detta problem uppkom med gamla A8R-MVP-moderkortet och även med det nya.
2. DVD-brännare
Min DVD-brännare (NEC ND-3500) dog när jag återigen skulle försöka få datorn att fungera som den ska. När jag satte i strömkabeln och sedan knäppte på strömmen och datorn dog den.
Jag köpte en ny NEC ND-3550 och den fungerar än så länge fint med det nya moderkortet. (I skrivande stund installerade jag brännaren vid 21-tiden på fredagskvällen 24 mars.
3. CPU-fläkt
Sedan en vecka tillbaka startar CPU-fläkten när jag startar datorn, men ibland lägger den av efter cirka 10 sek. Drar jag ur ATX12V-kontakten ur moderkortet och startar datorn snurrar CPU-fläkten hela tiden.
Detta händer med både det gamla och nya A8R-MVP-moderkortet. Nollställer jag BIOS surrar CPU-fläkten igång igen.
Åtgärder hittils
Jag har kopplat HD1, HD2 och DVD:n i alla möjliga kombinationer utan lyckat slutresultat. Jag har testat att driva datorn med ett annat nätaggregat (Seasonic SS-401HT) och problemen uppstod även då.
Jag har bytt ut det gamla moderkortet mot ett nytt av samma modell, alltså ASUS A8R-MVP.
Jag nollställde och uppdaterade även BIOS:et på gamla moderkortet.
Övrigt
Processorn verkar fungera korrekt. Grafikkortet fungerar korrekt. USB och firewire-portar fungerar bra. Dock gick USB-portarna i fronten på datorlådan sönder någon av de första dagarna.
Förslag på fler åtgärder?
- installera Win XP på en tom hårddisk? (för att lösa problemet med PIO-läget för HD2)
- byta modell på moderkortet? Till vilken modell?
- testa HD2 i en annan dator?
- köpa ny CPU-fläkt?
Vad har du för synpunker? Vad tror du är felet i mitt datorsystem? Hjälp!