webForumDet fria alternativet

SATA-disk hittas först när man tryckt på reset-knappen

Datorhårdvara

4 svar · 547 visningar · startad av dAEk

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg
Frågan#1

Jo, det är så här att jag byggt ihop en dator åt syrran. Den fungerar felfritt med undantag för ett för mig lite mysko problem; SATA-disken, vilken axlar rollen som systemdisk, hittas inte när man sätter på datorn. För att man ska komma vidare till operativsystemet måste man trycka på datorns reset-knapp. Efter detta hittas disken precis som vanligt. Det är just första gången man sätter på datorn som det blir knas, eller nja, har man den avstängd en viss tid tvingas man återigen trycka på reset för att komma vidare till Windows. Jag misstänker att jag kanske måste uppgradera BIOS, vad kan det annars vara som är fel?

Alla delar är förresten nyinköpta.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Disken kanske inte hinner "komma" igång ordentligt. Vet att problemet fanns på Amiga 4000 och dess IDE-kontroller. Testa att kolla i BIOS om det finns någon inställning för att fördröja initieringen av disken.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

håller med muskot

kan vara för klent med ström också

testa o shifta lite powerkablar i datorn

Jag hoppas innerligen att det är så enkelt som en inställning i BIOS, det vore himla trevligt. Jag har aldrig vart speciellt bra på att flasha om BIOS och senast gick det käpprätt åt helvete, har inte vågat försöka igen sedan dess.

Tidigast torsdag-fredag kan jag mecka med burken så om ni kommer på någon mer tänkbar orsak är det bara att hojta till.

Tack för era svar! :bire

Nope, det var inte så enkelt. Nästa gång jag får tillfälle att testa ska jag se till att plocka med mig en jumper, det sitter ingen på disken idag. Förhoppningsvis är det lösningen.

/red: Jupp, det var det lilla fanskapet till pluppmojäng som orsakade felet!

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)