- en RAID 1 konfiguration med 2st 40 gigs diskar
- en RAID 5 konfiguration med 4st 250 gigs diskar
Nu har dock Murphy varit framme och igår när jag satt och jobbade med servern kom det upp ett "failed to write to disk" meddelande så jag startade om. Då visar det sig att jag hade en brusten RAID 5 konfig som det fanns kvar 2 diskar i. Tryckte continue och läste förbi det. Då kom nästa felmeddelande upp som sa att jag hade ytterligare(!!) en RAID 5 konf som var bruten!
Kollar man på kortet vilka konfigurationer som ligger där så rapporterar den att den har 1st RAID 1 - 40 gig, 1st RAID 5 - 750 gig samt(!) en RAID 5 - 750 gig!
Någon som har stött på detta innan? Vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag kan ju inte reparera någon av 5:orna eftersom det saknas 2 diskar i arrayn.
Var rädd för det med :(
Det går inte att ta bort RAID 5 konfigurationen och skapa om den utifrån den data som redan ligger på diskarna? Utan att behöra ominitiera den och förlora datan?
Japp jag hade det problemet innan så var tvungen att uppgradera nätagget. Nu så säger den dock inte att någon dick är trasig utan alla diskarna finns :/
Skickade frågan till Highpoint's support igår och fick svaret nedan. Postar det och filerna de skickade ifall någon annan skulle ha samma problem.
Nu har jag inte testat denna lösning än så vet inte om den fungerar i mitt fall men detta känns ändå som den enda möjligheten att få problemet löst.
Highpoint support skrev:
Hello,
Attached are utilities that may allow you to recover the array.
This utility is DOS based.
Also attached is a utility that can be used to back-up the current RAID
configuration on the array (hptdet). We would recommend running this first.
This will save the RAID configuration of each disk as a series of text files.
You can find a DOS boot diskette at this location:
Full instructions are included with each zip file. The utilities respond to basic keyboard commands: use the arrow and Alt keys to navigate, Spacebar to select and item, and Enter to execute the command.
When using the hptdet utility, make sure all of the disks are attached to the card - this will match the array's original configuration.
After saving the RAID information for each disk, run the hptrm3.exe utility. First, delete the array from each disk (this will not delete the partition table or useable data from any of the disks).
Next, use the create option, and create a new RAID array using all of the disks.
Make sure to select the disks in the correct order.
After recreating the array, shutdown and reboot the system. Use the Control + H command to access the BIOS menu, and check to make sure the array is recognized correctly.
Hej! Har ett liknande problem med "broken array" i RAID 5, i en server med Linux Slackware som OS. Kan den metoden som Jonne beskriver fungera i Linuxmiljö, förusatt att man kör en Linux bootdisk?
335 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e