Hej
Jag ska köpa mig en apple lapptop och undrar lite vad jag bör köpa för någon och vad den bör inehålla. Det jag i huvudsak kommer använda datorn till är produktion av musik (hyffsad hemmstudio) samt att göra film med hyffsat avancerade program.
Det är ganska mycket som krävs när man ska hålla på med musik och framförallt video därför frågar jag här för att inte göra någon overkill
PowerBook 12" 1.5GHz(G4) ca 16 000 kr
PowerBook 17" 1.67GHz(G4) ca 25 500 kr
MacBook Pro 15.4" 1.9GHZ-2.16GHz (Intel Core Duo) ca 21-26 500 kr
Dock måste du säkert lägga till extra minne
Väljer du MacBook Pro så måste du komma ihåg att icke universiella program måste köras under emulation (Rosetta).
Apple och andra företag kommer att konvertrera sina program till Universal men det tar sin tid. T ex den första Universal-versionen av Photoshop kommer att vara CS 3.
Tunga program, tex just grafiska och musik-program bör man nog fortfarande köra på en G5 eller en snabb G4 om det inte finns universal-versioner av dem ännu.
När universal-versionerna har kommit så kommer de att iaf vara mycket snabbare än G4 (iaf i de flesta tunga processer).
Intel är framtiden hos Apple, men så länge de program som du använder inte är optimerade för Intel-processorn så bör du tänka noga vad du väljer.
Annars kan du ju traska till närmaste Apple-butik och be att få test-köra de program som du använder. På så sätt får du en bättre bild av hur dina program eventuellt klarar sig på en MacBook Pro.
Kom ihåg att PowerBook har en 5400-rpn hårddisk som default, vilket kanske inte är snabbt nog om du ska skapa musik. Antingten kan du beställa en PowerBook med en snabbare hårddisk, eller så köper du en extern Firewire-hårddisk.
MacBook Pro har bara Firewire 400 medan iaf 17" versionen av PowerBook har även Firewire 800.
Tror min nästa dator blir en macbook faktiskt men jag avvaktar tills nyare processorer kommer ut och mera programvara konverteras till intel. Och om Windows kan köras utan problem vill säga.
Tror min nästa dator blir en macbook faktiskt men jag avvaktar tills nyare processorer kommer ut och mera programvara konverteras till intel. Och om Windows kan köras utan problem vill säga.
Öh, varför ha en Mac öht om du ändå ska köra Windows på den..? :q
Då får man det bästa av två världar. Man vill ha en Mac men behöver Windows (t ex jobbet). Windows-emulation på en Intel-Mac lär gå snabbare än på en G5.
Man kan tydligen redan nu köra windows på en Intel Mac (genom Linux och vmware).
Nyaste VPC7 går inte att använda. Nästa version kommker säkerligen att stödja Intel Macar.
Öh, varför ha en Mac öht om du ändå ska köra Windows på den..? :q
Varför ställer du en av dom mest frågade och mest svarade frågorna gällande detta? Påstår du allvarligt att du inte redan vet svaret när man tänker på hur mycket det har snackats om just detta på nätet.
En som emigrerar från PC har säkert mycket programvara på Windows plattformen och vill kunna använda detta utan att behöva använda emulation.
Varför ställer du en av dom mest frågade och mest svarade frågorna gällande detta? Påstår du allvarligt att du inte redan vet svaret när man tänker på hur mycket det har snackats om just detta på nätet.
En som emigrerar från PC har säkert mycket programvara på Windows plattformen och vill kunna använda detta utan att behöva använda emulation.
Ojdå, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag tolkade ditt inlägg som att du ville köra Windows och ingenting annat på den... ;)
599 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e