webForumDet fria alternativet

AMD Opteron och moderkort

Datorhårdvara

36 svar · 1 416 visningar · startad av Gein · sida 2 av 2

Frågan, av Gein

Lite sugen på att uppgradera servern hemma och kikar på lite olika processorer. Vad är den stora skillanden mellan Opteron och Athlon 64? Opteron verkar ha större cache, är det det enda? Fungerar Opterons Dual Core-varianter på moderkort som stöjder Athlon 64 X2? Eller krävs det ett moderkort som uttryckligen stödjer Opteron?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Alltså, jag har alltid trott att +-beteckningen var motsvarande intel. Men jaha... isf borde man omdefiniera det där verkligen. intel själva har ju väl börjat göra processorer som uträttar mer per cykel så man kanske skulle införa nån bra referens att förhålla sig till. Varför inte de gamla klassiska mips (flops)?

Sorry för sidospåret, men det var ju lite intressant...

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Någon beteckning måste processorerna ändå ha. Men det vore smidigare om AMD kunde vara lite mer konsekventa. Nu har de ett system för A64 och X2, ett för A64 FX, ett för Turion och ett för Opteron.

Om du ska köra *nix skulle jag inte rekommmendera något kort med nVidia- eller ATI-chipset, eftersom de tydligen (har inte testat) ska fungera sämre än dito från VIA eller SiS. Själv har jag goda erfarenheter av just SiS, så jag skulle gärna titta närmare på något sådant kort, exempelvis Asus A8S-X. Trevligt pris på det också. :)

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Tack för tipset. Glömde säga att integrerat grafikkort nästintill är ett krav för att slippa köpa ett externt när det ändå är en server vi pratar om. Men jag ska kika runt en aning.

Snubblade över denna som har lite info om linux på MSI RS480/RS482, som är bland de vanligare 939-korten med integrerad grafik.

http://scottstuff.net/blog/articles/2005/03/17/msi-rs480m2-il-athlon-64-motherboard-mini-review

Vad gäller moderkort så lutar det åt ett Asus A8V med VIA K8T800Pro chipset. Det ska tydligen fungera felfritt under FreeBSD och vad jag förstår så stöder den dual core-processorer.

I ett annat forum läste jag detta

as Scott R stated X2 and Opteron 1x series are identical.
to quote an AMD source "its nothing but marketing, the cores are identical to X2, they are one and the same"

Om det stämmer eller ej vet jag inte men det låter inte direkt otroligt. Han skriver samtidigt att Opteron 170 är identisk med en X2 4400+ samt att Opteron 180 och X2 4800+ är identiska. Priserna skiljer dessa åt en aning dock, men samtidigt hittar jag inte heller vare sig Opteron 170 eller 180 i lager i någon Internet-butik (kanske inte har letat tillräckligt) och det kanske styrker att de är identiska och att de då upphört att tillverka 170 och 180.

Nåväl, vad jag skulle komma fram till är att Opteron 165 (1.8GHz, 2MB L2 cache) och Athlon 64 X2 3800+ (2.0GHz, 1MB L2 cache) kostar för mig ungefär lika mycket. Den ene lite snabbare än den andre som istället har dubbelt så stor L2 cache. Okej, nu stirrar jag på prestanda igen men jag har inte så mycket annat att gå på.
Vad skulle ni ha valt till en server? Lite högre klockfrekvens eller större cache?
Läste också på ett forum ett Opteron 165 var otroligt enkla att klocka upp en aning utan att man äventyrade stabiliteten på något som helst sätt. Så att välja 165 samt att klocka upp den litegrann kanske vore smart. Idéer?

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Opteron är mycket mycket lättare att klocka också, jag smiskade upp min 170 (2ghz) i 2,7ghz på originalkylningen (stabilt med prime), kör nu en större kylfläns och jag antar den klarar ännu mer, X2;orna är inte lika klockningsbara.

Grannen kör kompressorkylning och såna galenskaper, han köpte en X2 4400 samtidigt som mig och bytte till opteron direkt när han såg att min burk klockade bättre än hans kompressorkylning, så på den aspekten är Opteron sötare.

För server skulle jag hellre köra Opteron, svårt att motivera varför men just att jag känner Opteron piskar P4 räcker för mig, finner det lite långsökt att X2 skulle ge något mer, men det är min personliga åsikt :)

Passar på att ta ett par till frågor utan att skapa en ny tråd.
Förslag på tyst CPU-kylare och ett tyst nätaggregat? Den ska stå i en garderob och den gamla gör just nu rätt mycket väsen av sig. Vore skönt om den kunde bli lite tystare.

Hur mycket får det kosta? Som nätaggregat skulle jag helst ta Seasonic S12 och när det gäller processorkylare beror det på budget. :)

Jag säger inom rimliga gränser. Kasta ut förslag du :)
Mer än 500 kr för en processorkylare är väl lite mastigt men om det krävs för att få den tyst/kall så...
Seasonic S12 430W räcker väl gott och väl förmodar jag? Är den tyst?

Denna kör jag med
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302755

Och den är väldigt tyst och reglerar sig endera automatiskt efter cputempen eller manuell inställning, har testat överklocka med den och det fungerar ypperligt, värd varenda krona.

I andra burken kör jag en Thermaltake XP120 och en Papst fläkt, även den är väldigt tyst, dock springer priset iväg lite.

Ja, S12 är tystast på marknaden, om man bortser från fläktlösa nätaggregat (men de kräver å andra sidan externa fläktar).

Vill du ha en fet kylare kan du ta en titt på Scythe Ninja, den kostar drygt 400 kr. Plus-modellen inkluderar en fläkt, men jag vet inte hur bra är. Kanske kan det vara idé att byta ut den mot en Nexus 120 mm.

Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (TC) är ett bra budgetalternativ annars, kostar under hundringen. Ingenting för den som ska överklocka och/eller söker absolut tystnad, dock.

Däremellan, både pris- och prestandamässigt, finns Zalman CNPS7000B-AlCu. Den kostar 200-300 kr.

Tack för era svar! Nu har jag tillräckligt med information för att göra ett köp :)

Glöm inte återkomma med dina åsikter på Opteron också ;)

Det ska jag göra :)

Vad gäller Seasonic S12, räcker 380W eller ska jag gå för 430W? Det skiljer trots allt nästan 200kr.

Beror på vad du ska driva. Är det Opteron 165, integrerad grafik och ett inte allt för stort antal diskar kommer 380 W att räcka utan problem.

Bra, då får det bli så.
Jag hittar bara Seasonic S12 380W hos Komplett, och dom har inte Scythe, men däremot Tuniq 120 som jag såg vann Sweclockers test där Ninjan också ställde upp. Den kostar 500kr (+ eventuell kostnad för en fläkt) och Zalman som du rekommenderade kostar 300kr. Funderar på om det är värt att lägga ner de extra kronorna för en Tuniq eller om jag ska köra med Zalman. Om fläkten på Zalman låter mycket så är det värt det men om den är relativt ljudlös så kanske den duger?

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)