Hur gör jag om jag ska koppla en egen power-knapp till datorlådan? Min nuvarande power-knapp och dess sladd fungerar ej.
Hittade denna tråd på sweclockers och där hittade man lite info.
Jag tänkte att man kanske skulle köpa en normal knapp som finns för att tända taklampor osv, och när man trycker till denna så ska datorn startas och någon lampa i rummet tändas. Tips? :)
du kan göra precis hur du vill, bara du ser till att knappen i fråga är återfjädrande (såvida du inte har en gammal AT-dator). Bara å dra nåra tåtar ner till powersw-pinnarna på moderkortet. Jag själv har parallellkopplat en knapp och satt vid skärmen så jag inte behöver sträcka mig ner till datorn :)
[nostalgi]Mycom är bra... kommer ihåg när dom låg i en källarvåning i norr någonstans, nu har dom kommit upp sig lite... och är kvar... till skillnad från Skribofont[/nostalgi]
Jag vet inte.. ska vänta och se vad jag får för svar från Antec. Förhoppningsvis skickar de mig en ny power-knapp och kabel (samt front-usb-uttagen som gått sönder på min låda!) och till dess så.. tjae.. nöjer jag mig väl med att starta datorn med tangentbord eller mus. :) Annars kanske jag hittar en nice artikel om hur man kopplar en knapp så att dator startas/stängs av, lampor tänds/stängs av osv när man trycker på den. :)
Annars kanske jag hittar en nice artikel om hur man kopplar en knapp så att dator startas/stängs av, lampor tänds/stängs av osv när man trycker på den. :)
Men det förklarade jag ju :) ...vad är det du undrar? vad för lampor ska du påverka?
det är bara å leta rätt på vart power-sladden går, sedan kan du göra som jag gjorde, kolla bilden.
Satte en bygel på stiften och drog en kabel till sockerbiten.
Drog en kabel från powerswitchkontakten till sockerbiten.
Drog en kabel från sockerbiten till en extern powerswitch som jag satte vid skärmen.
Visst blev det vackert!? :e
En detalj, jag hade satt en gammla 9-pins rs232'a i chassit och sedan använde jag en gammal joysticksladd från Amiga (sådan kontakt) och drog upp till brytaren. Tänkte att jag kunde ha flera funktioner så småningom, har bara inte kommit på vad :) Men tända/släcka nån lampa vore inte omöjligt. Har ju satt ett 12-volts relä i lådan som man skulle kunna ha till något kul :)
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e