webForumDet fria alternativet

Hur koppla egen power-knapp till datorlådan?

Datorhårdvara

13 svar · 2 104 visningar · startad av m_soderlund

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Frågan#1

Hur gör jag om jag ska koppla en egen power-knapp till datorlådan? Min nuvarande power-knapp och dess sladd fungerar ej.

Hittade denna tråd på sweclockers och där hittade man lite info.

Jag tänkte att man kanske skulle köpa en normal knapp som finns för att tända taklampor osv, och när man trycker till denna så ska datorn startas och någon lampa i rummet tändas. Tips? :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Är det inte lättare att gå till Mycom, Webhallen eller var du nu köpte chassit och få ett ny powerknapp? ;)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

du kan göra precis hur du vill, bara du ser till att knappen i fråga är återfjädrande (såvida du inte har en gammal AT-dator). Bara å dra nåra tåtar ner till powersw-pinnarna på moderkortet. Jag själv har parallellkopplat en knapp och satt vid skärmen så jag inte behöver sträcka mig ner till datorn :)

muskot skrev:

Är det inte lättare att gå till Mycom, Webhallen eller var du nu köpte chassit och få ett ny powerknapp? ;)

Jag köpte chassit på komplett. Jag har ingen lust alls att plocka ur alla komponenter ur chassit, packa ner chassit och skicka på posten.

Fast iofs, kan ju mejla komplett och höra med dem vad de kan göra åt saken. :i

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Aha, okej. Tog för givet att du handlade av någon billig Stockholmsbutik när du ändå bor i Stockholm. :)

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

powerknappen är bara en switch som kortsluter o sen släpper ... inget mer

om du kostsluter o håller de kortslutet i över 4 sec så stängs datorn av

muskot skrev:

Aha, okej. Tog för givet att du handlade av någon billig Stockholmsbutik när du ändå bor i Stockholm. :)

Ja, hade jag väntat fem dagar hade jag sett att mycom nu säljer lådan för 300 kr mindre än komplett. :x Lite närmre också.. Aargh!

[nostalgi]Mycom är bra... kommer ihåg när dom låg i en källarvåning i norr någonstans, nu har dom kommit upp sig lite... och är kvar... till skillnad från Skribofont[/nostalgi]

hur blir det med brytarn nudå? :)

Jag vet inte.. ska vänta och se vad jag får för svar från Antec. Förhoppningsvis skickar de mig en ny power-knapp och kabel (samt front-usb-uttagen som gått sönder på min låda!) och till dess så.. tjae.. nöjer jag mig väl med att starta datorn med tangentbord eller mus. :) Annars kanske jag hittar en nice artikel om hur man kopplar en knapp så att dator startas/stängs av, lampor tänds/stängs av osv när man trycker på den. :)

Medlem sedan okt. 20041 556 inlägg

Testa med en vev... ;)

que?

m_soderlund skrev:

Annars kanske jag hittar en nice artikel om hur man kopplar en knapp så att dator startas/stängs av, lampor tänds/stängs av osv när man trycker på den. :)

Men det förklarade jag ju :) ...vad är det du undrar? vad för lampor ska du påverka?

Senast jag höll på med sånt här var för fem år sen, så jag är inte den direkt bästa..

det är bara å leta rätt på vart power-sladden går, sedan kan du göra som jag gjorde, kolla bilden.

1. Satte en bygel på stiften och drog en kabel till sockerbiten.
  2. Drog en kabel från powerswitchkontakten till sockerbiten.
  3. Drog en kabel från sockerbiten till en extern powerswitch som jag satte vid skärmen.

Visst blev det vackert!? :e

En detalj, jag hade satt en gammla 9-pins rs232'a i chassit och sedan använde jag en gammal joysticksladd från Amiga (sådan kontakt) och drog upp till brytaren. Tänkte att jag kunde ha flera funktioner så småningom, har bara inte kommit på vad :) Men tända/släcka nån lampa vore inte omöjligt. Har ju satt ett 12-volts relä i lådan som man skulle kunna ha till något kul :)

power_koppling.jpgpower_switch.jpg
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)