webForumDet fria alternativet

Bästa cpu fläkten?

Datorhårdvara

9 svar · 668 visningar · startad av paddan

Medlem sedan dec. 2002299 inlägg
Frågan#1

hej!
Efter 3 månader med orginalfläkten till min amd+3400 64bits cpu så är dte dags att få bort ljudet från fläkten och ner graderna..
Ligger idag på ca 55 grader vid dvd kollning.

Vilka rekomdenrear ni..gärna under 400 :-

Mvh martin

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Bästa köpet är i mina ögon Arctic Cooling Silencer 64 Ultra. Kostar runt en hundring och är mycket tystare än den boxade kylaren.

Scythe Ninja är annars den bästa kylaren, men den är rätt dyr med sitt pris på drygt 400 kr.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Arctic Cooling kommer aldrig mer sitta i min dator

köpt 3 fläktar av dom för runt 300-400kr styck
alla dom va undermåttliga o spöades med hästlängder av en Iglo för 80kr

ska du ha kvalite o kylning välj Zalman

Eh, 300-400 kr? Det låter helt vansinnigt dyrt för en Arctic Cooling-kylare, vad var det för modell?

mins inte ,,, men åker du till tippen o letar kanske du kan hitta nån av dom

Om du inte minns antar jag att det var länge sedan? Vet inte hur de var tidigare, men de senaste åren har de gjort väldigt prisvärda kylare (modeller som kostar max 150 kr om man inte handlar från en firma med sjukt stora påslag).

tycker dom billiga funkar bättre om ja ska vara ärlig

om man nu inte vill lägga pengarna på en zalman

Men Arctic Cooling är ju så billigt det kan bli, i princip. Går att få för 75 spänn:
http://buggy.nu/index.php?a=search&q=arctic+cooling+ultra+64

Du blandar inte ihop Arctic Cooling med något annat företag? Zalman är bra, men inte bäst. :)

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

muskot skrev:

Bästa köpet är i mina ögon Arctic Cooling Silencer 64 Ultra. Kostar runt en hundring och är mycket tystare än den boxade kylaren.

Verfieras! Himla tyst mojäng, den där kylaren. Den känns dock lite ömtålig när man handskas med den, jag hade av fläkten från dess kylfläns ett par gånger innan jag valde att montera fast den på moderkortet utanför lådan. Mycket enklare så. :p
Sedan vet jag inte riktigt vad jag tycker om de där silikonsstängerna eller vad det är, de som fläkten sitter på. De är ju bra på så sätt att de inte för vibrationerna vidare men hur länge håller de sig fräsha? Jag anar att de inte klarar sig hur länge som helst, inte minst med tanke på all luft som kommer passera runt dem. Torkar de ut sitter fläkten inte kvar länge och då har man ingen bra kylning kvar... men allt detta bygger på mitt lilla scenario att de torkar ut vilket jag hoppas att de inte gör i första taget.
Ska man inte överklocka duger denna kylare alldeles finemang. Billig, tyst och effektiv. (y)

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jag har också en Artic Cooling Silencer 64 och tycker den är riktigt bra.
Ska man inte hålla på och överklocka så funkar de hur bra som helst.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)