webForumDet fria alternativet

Dell och deras färgpatroner?

Datorhårdvara

14 svar · 866 visningar · startad av Tengblad

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg
Frågan#1

Har en Dell AIO 922 fotoskrivare, köpte en ny färgpatron i förra veckan. Valde att ta en "högkapacitetspatron" eftersom den skulle ge dubbelt så många utskrifter mot de vanliga patronerna.

Nu är patronen jag köpte redan slut och jag känner mig lagom lurad av dell när man lägger ut ~400kr för en patron som inte ens klarar i närheten av så många utskrifter som den patron som följde med skrivaren :q

Har skrivit ut en del foton osv. men långt ifrån några fantastiska mängder. Någon annan som har erfarenhet från dell-skrivare och dess patroner? Ska jag köpa "fulpatroner" istället? Har jag fått fel patron tro?

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

kolla så de står att det är en högkapasitets patron på den

jämför också antal ml mot en gammal om du kan

mayday skrev:

kolla så de står att det är en högkapasitets patron på den

jämför också antal ml mot en gammal om du kan

Står nada på själva patronen, dom är lika stora i sig patronerna. Hur ja skulle kunna mäta ml vet jag inte :q

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

det brukar stå ml antingen på patronen eller på förpackningen, om det står nåt nummer på den kan du söka på nätet och kanske översätta siffrorna där :)

Det enda nummer ja kan få fram på patronen är M4646, men att försöka jämnföra det med något som säger vad det är för patron på dell får ja inte till. ML förteckning saknas helt. Förpackningen var en liten silverpåse utan text.

Inte ens på kvittot kan jag hitta något artikelnummer eller liknande (n)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Och visst verkar det vara "högkapacitetspatronen": http://www.kelkoo.se/b/a/ss_dell_patroner_m4646.html

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Ett tips när det gäller förbrukning kan vara att väga patronen innan man sätter in den i skrivaren och sedan följa upp detta.
Kräver dock en hyfsat bra våg.

Rikard skrev:

Och visst verkar det vara "högkapacitetspatronen": http://www.kelkoo.se/b/a/ss_dell_patroner_m4646.html

Otroligt dåligt med andra ord. Känns som om man borde sälja denna skrivaren och inhandla en ny. Bra skrivare men man har ingen större lust att sitta och betala multum för skitpatroner :x

Ett tips när det gäller förbrukning kan vara att väga patronen innan man sätter in den i skrivaren och sedan följa upp detta.
Kräver dock en hyfsat bra våg.

Saknar våg dessvärre :(

Medlem sedan mars 2004662 inlägg

Sitter här med min hp-skrivare och bläcket verkar aldrig ta slut. :P Otroligt! Funkar det inte att skaka lite på patronen och fuska lite så att säga. Brukade jag göra med patronerna till min gamla skrivare.

Lycka till!

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Tengblad skrev:

Otroligt dåligt med andra ord. Känns som om man borde sälja denna skrivaren och inhandla en ny. Bra skrivare men man har ingen större lust att sitta och betala multum för skitpatroner :x

Testa att kontakta Dell, de kanske känner till problemet och kan lösa det åt dig (dvs. ge dig pengar tillbaka eller en ny patron)? Om det är som du säger, att den nya patronen räckte kortare tid trots att den ska ha högre kapacitet, är det ju något som är fel.

De billigaste utskrifterna får man från en fet laserskrivare. Vill man ha ut foton på papper kan man skicka dem till ett fotolabb, ingen större idé att göra det själv med tanke på hur dyrt det är med bläck och fotopapper.

muskot skrev:

Testa att kontakta Dell, de kanske känner till problemet och kan lösa det åt dig (dvs. ge dig pengar tillbaka eller en ny patron)? Om det är som du säger, att den nya patronen räckte kortare tid trots att den ska ha högre kapacitet, är det ju något som är fel.

De billigaste utskrifterna får man från en fet laserskrivare. Vill man ha ut foton på papper kan man skicka dem till ett fotolabb, ingen större idé att göra det själv med tanke på hur dyrt det är med bläck och fotopapper.

Japp kommer att kontakta dell under dagen.

Har kollat lite på Laserskrivare ja, börjar ju bli mer intressant när priserna på dom sjunker.

Problemet är för närvarande avlöst. Har pratat med Dell i omgångar nu (som man alltid behöver göra innan det händer nått) och dom kom till slut fram till att patronen i fråga inte funkar som den ska och där med skickar dom en ny (y)

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Tengblad skrev:

Har en Dell AIO 922 fotoskrivare, köpte en ny färgpatron i förra veckan. Valde att ta en "högkapacitetspatron" eftersom den skulle ge dubbelt så många utskrifter mot de vanliga patronerna.

Nu är patronen jag köpte redan slut och jag känner mig lagom lurad av dell när man lägger ut ~400kr för en patron som inte ens klarar i närheten av så många utskrifter som den patron som följde med skrivaren :q

Har skrivit ut en del foton osv. men långt ifrån några fantastiska mängder. Någon annan som har erfarenhet från dell-skrivare och dess patroner? Ska jag köpa "fulpatroner" istället? Har jag fått fel patron tro?

Du hade nog tur ändå, köpte för knappt ett år sedan en bärbar samt en 20" skärm ifrån dem och då hade de en kampanj där det ingick en officemaskin, har för mig att den jag valde hette 942, man fick lägga till 400:- plus moms, dessa patroner var slut innan jag ens hade börjat använda den. Gnällde vid flera tillfällen och fick bara en massa undanflykter. Så jag tror nog att du kan köpa fulpatroner med gott samvete.

Jopp några mer dellprylar blir det aldrig. Har redan sålt min bärbara jag köpte av dom och tar nog inte lång tid innan jag byter ut denna skrivaren mot en färglaser istället.

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Tengblad skrev:

Jopp några mer dellprylar blir det aldrig. Har redan sålt min bärbara jag köpte av dom och tar nog inte lång tid innan jag byter ut denna skrivaren mot en färglaser istället.

Jo, jag sålde min officemaskin på en gång och köpte istället en HP2710 och den har fungerat klockrent trots en väldans massa utskrifter under året som gått.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)